zondag 5 december 2010

Groen als geld



Heerlijk als je zo naar buiten kijkt, sneeuw, frisse lucht. Gezond voel ik me daardoor. Vanmorgen zelfs even een wandelingetje in het bos gemaakt. Filosoferend drentelde ik een beetje door het witte landschap en al snel dwaalden mijn gedachten af naar het thema groen. Een makkelijk te gebruiken en steeds meer misbruikt fenomeen.



Waar het ooit begon als een soort goed streven van een selecte groep, zoals ik dat dan vroeger noemde, bomenknuffelaars, worden tegenwoordig te pas en te onpas de termen biologisch en ecologisch gebruikt. Wat ik als het meest jeukopwekkend ervaar? Organic. Brrrr. Alles wat je maar kan bedenken is voorzien in een biologische variant, of in ieder geval een groene variant. Mooie woorden, waarvan de opvattingen heel breed variëren. Daarbij is het vaak nog breder gedefinieerd, veelal bij wet, wanneer je de term mag gebruiken.


De milieu verantwoorde producten vliegen als warme broodjes over de toonbank. Steeds meer begint het te lijken op een mooi excuus om een paar extra euro's te verdienen. Zo zal AH voor 1 juli alle winkels hebben voorzien van varkensvlees dat geclassificeerd is met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Volgens Albert Heijn is deze stap gezet om jaarlijks 1 miljoen varkens een beter leven te geven en een brug te slaan tussen het reguliere vlees en de biologische varkenseditie, zodat het voor de consument gemakkelijker wordt om over te stappen.

Wat echter mondjesmaat aan de consument verteld wordt, is dat het verschil tussen een fout varken en een ster varken slechts 20 vierkante centimeter leefruimte is. Ook hanteert de Appie alleen het één ster varken, terwijl er ook twee en drie sterren te verkrijgen zijn. Als klap op de vuurpijl kan AH niet garanderen dat de prijs niet omhoog gaat. Met andere woorden, die gaat omhoog. Bovenstaand wordt gedaan door een domme afspraak tussen belangenorganisaties en het ministerie van Landbouw, waarin staat dat het aanbod biologisch vlees jaarlijks 15% moet stijgen. Met andere woorden, een uitstekend uitgevoerd stukje verantwoording van meneer Heijn, plus een lekkere margepakker.

Kleding, schoenen, boeken, verpakking en zelfs bankproducten zijn groen te verkrijgen. Bij bankproducten is dit een uitstekende ontwikkeling. Dit zijn vaak investeringen die gedaan worden en waar volledige openheid over moet worden gegeven. Toch zitten ook hier haken en ogen aan. Wat te denken van bijvoorbeeld de windmolenparken die voor de kust worden aangelegd. Deze zijn gerealiseerd met subsidies en allerlei kortingen. Nu blijkt dat deze energie misschien wel schoner is, maar lang niet zo natuurontlastend als de ondernemers in eerste instantie deden geloven. Daarbij worden winsten behaald waar je akelig van wordt. Veelvouden van de door de overheid verstrekte subsidies. En die gaan echt niet terug naar de natuur, maar in de zakken van de directeur.

Nadenken over de gevolgen van je eigen handelen en aankopen is een goede ontwikkeling. Er is nog nooit iemand slechter geworden van bewuster leven. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de biohippies onder ons meer begaan zijn met de gevolgen en er daadwerkelijk keuzes door laten beïnvloeden. Het teleurstellende van deze geitenwollensokken beweging is dat het dezelfde kant op gaat als de traditionele bio industrie. Biologisch betekend minder chemische bestrijdingsmiddelen en pesticiden, waar door producent en detailhandel vaak de suggestie gewekt wordt dat de producten hier volledig vrij van zijn. Gewoon een percentage wat door de overheid is bepaald. Daarnaast valt de vervuilde regen ook gewoon op deze producten. Wanneer de vraag groter wordt, stappen de ecologische telers net zo makkelijk de kas in (het hele jaar biologische appels, peren, tomaten en ander seizoensgerelateerd groente en fruit?) of naar de importeur, die het invliegt of -vaart en daarmee het milieu net zo goed belast. Beter van smaak zijn de producten ook niet, smaak komt met tijd. Een  blinde smaaktest heeft zelfs uitgewezen dat het gros de niet biologische producten verkoos boven de bioverantwoorde. Tot slot draagt het gebruik van deze producten allerminst bij aan een gezonder leven. Dit is tweeledig, namelijk niet voor de mens die ze eet of gebruikt en al helemaal niet voor het dier, wat misschien een fractie meer ruimte heeft, maar alsnog bijgevoederd wordt en veel meer geteisterd wordt door ziektes en infecties.

Denk de komende dagen dus eens na bij wat je koopt en vraag je af of deze biologische hype echt zo gezond en groen is als je denkt of wordt gezegd. Loop gewoon voorbij aan de bio pretenderende, 'lokaal' inkopende en eerlijke prijs scanderende oplichters van Marqt, pak de cadeaus dit jaar gewoon in normaal papier in, vermijd het bruinkleurig, hergebruikt margepapier en loop eens bij een goede slager naar binnen in plaats van de supermarkt. Je zult zien dat niet alleen jij, maar ook je portefeuille zich een stuk beter voelt. En trouwens, alles digitale documenten kun je sinds kort opslaan als WWF, een initiatief van Wereld Natuur Fonds, zodat het niet eens meer uitgeprint kan worden. 

Met groene groet,

A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten