zaterdag 8 januari 2011

Niets is wat het lijkt


Augmented reality, wat zoveel betekent als toegevoegde realiteit maakt een grote opmars door. Eerder op dit blog genoemde zaken als urban projection/video mapping is een verlengde daarvan. In de tenniswereld werd de baan van de bal bij een challenge digitaal in beeld gebracht. Toen de NOS dit voor het eerst uitzond heb ik met verbazing zitten kijken dat op basis hiervan een punt, soms cruciaal, al dan niet werd toegewezen. 

Heden ten dage is het niet meer weg te denken. 3D films, brillen waarmee je maquettes kan zien, draaien en uitvergroten, een loopband met bijbehorende bril waarmee je terwijl je op één plaats staat door een virtuele wereld wandelt en games speelt. Allemaal een verlengde van deze toegevoegde realiteit. De eerste voor elke consument beschikbare en wijd gebruikte toepassing is Layar

Wat iedereen wel eens heeft gezien is het zogenaamde blue screen. Het weer wordt erop gepresenteerd, daarom kijken ze altijd langs het scherm. Naast de blue screens, buiten bereik van de kijker, staat een tv waarop de weerman de verhoudingen kan zien en daarmee aardig accuraat kan aanwijzen wat waar op het scherm zit. 

De visuele mogelijkheden zijn eindeloos. Gevierd digital creator is Brainstorm Digital. Het neusje van de zalm als het aankomt op het realiseren van dingen die er niet zijn. Zij hebben, aangevoerd door drie heren, al veel, heel veel gedaan. Het laatste meesterwerk van BD's hand is Boardwalk Empire. Met 10 miljoen kijkers per uitzending, en zich afspelend in een tijd waarvan slechts een handvol mensen nog levende herinneringen heeft, wordt met een paar containers en heel veel digitale uurtjes een wereld geschapen die niet van echt te onderscheiden is. Augmenting is hier zeer subtiel gedaan. Het is geen overrompeling van special effects, geen science fiction, sterker nog, je zult niet zien waar de fysieke set stopt en de toegevoegde realiteit begint. Check hoe dit tot stand komt.


Kijk eens naar rechts...
zie je me zwaaien?

A.

vrijdag 7 januari 2011

Cool Cool Alert . LEGO


Ik moet tussen de 6 en 10 jaar oud geweest zijn, toen ik op een willekeurige zondagmiddag met mijn vader langs mijn opa en oma ging. Het wekelijkse kopje koffie. Mijn moeder bleef thuis en ik was ervan overtuigd dat ze goed zou zorgen voor het LEGO-dorp dat ik de zaterdag ervoor in de woonkamer had gebouwd. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat het dorp zo'n 16 vierkante meter besloeg.

Als ik het me goed herinner was er een stratenrace aan de gang. Een soort Monaco van LEGO-land. Daarvoor kwam ik het goed uit dat ik in het bezit was van de hoofdtribune en een aantal tankauto's van Octan. De race reed langs de brandweerkazerne, het politiebureau en natuurlijk het 'Grand Central Station', de toegangspoort tot het circuit voor LEGO-mannetjes van 'far and beyond'. De inwoners van het dorp stonden aan de kant van de weg te kijken of waren in hun driehoekige huizen aan het ontspannen.

Nu was ik echt wel creatief toen ik klein was, maar als het om LEGO ging werd ik beperkt door de doos. Dat wil zeggen: dat wat ik bouwde met de stenen uit een bepaalde doos, was dat wat er op de doos stond. Stenen werden niet aan andere projecten ontleend. Netjes en overzichtelijk*.

Hoe groot was de horror toen ik die zondagmiddag thuis kwam. Mijn oom was even bij mijn moeder op bezoek geweest. Met zijn stiefkinderen. Meisjes. IJslandse meisjes. Ik zag het in één oogopslag. De dokter zat achter het stuur van een raceautootje, de stoere coureur had ineens lang rood haar en zat op een pony, het ziekenhuis leek wel een café en schoorstenen van de woonhuizen, waren verplaatst naar het dak van het station. Hell.

Ik ben, immer in tranen, dagen bezig geweest de boel weer te herstellen, maar het spelen met LEGO is daarna nooit meer hetzelfde geweest.

Zo nu en dan kom je het weer tegen en dan borrelt dat kindergevoel weer op. Face it, op volwassen leeftijd nog LEGO'tjes bouwen is niet cool. Het LEGO 2.0 resultaat wel. Dit zijn wat hoogtepunten:

James May, met name bekend van dat autoprogramma, maakte er ook een dolle boel van:


Ohja, er is ook een app'je voor je iPhone! Kun je je foto's bewerken tot een LEGO-bouwsel...

Bouwze!

M.

* wat ook verschrikkelijk was: dat andere kinderen met ánder speelgoed (Barbies, Playmobil, etc) in je LEGO-dorp gingen lopen. Alsof die verhoudingen kloppen!?!

donderdag 6 januari 2011

Champagne fles ontkurken met een sabel?


Ooit heb ik een keer een cruise gemaakt, van Seatlle naar Alaska. Veel eten, veel oude mensen en veel massages. Het is echter iets anders dat me het meest bijgebleven is van die reis, elke keer als onze groep een fles champagne bestelde kregen we er een man met een sabel gratis bij. Met veel show en dramatiek onthoofde hij vervolgens de champagnefles. Laatst vroeg ik me toevallig eens af hoe dit sabreren ook alweer in zijn werk ging, natuurlijk vroegen wij als nieuwsgierige pubertjes de desbetreffende ober de kleren van het lijf, maar ja alcohol maakt je nou eenmaal vergeetachtig...




Gelukkig is er dan altijd nog het internet, met duizenden How-to, eHow, of DIY-sites, een welkome schat aan (on)misbare informatie. Vandaag een kleine greep:
  • Wired's How To: veelal technische how-to's, maar ook het 'sabreren' van een champagnefles leer je hier. '...a couple of towels might come out handy.'
  • eHow: de subtitel 'How to do just about everything.' zegt eigenlijk al genoeg. De grootste en meeste uitgebreide digitale leerschool op het Internet. After-vakantie depressie voorkomen? Afvallen na het kerstdiner? Of gewoon een oplossing voor die vervelende keelpijn? Duizenden how-to's verdeeld over meer dan 30 categorieën, uitgelegd met behulp van duidelijke filmpjes of stap-voor-stap walk throughs.
  • Wikihow.com: de website waar je how-to's kan lezen, maar ook how-to's van andere schrijvers kunt aanpassen (een 'wiki' dus).
School en universiteit worden overbodig! Sluit een computer op het internet aan je hebt toegang tot een onuitputtelijke bron aan informatie, misschien wel teveel:




Kennis is macht, is zelf-educatie de sleutel?

L.

woensdag 5 januari 2011

Welcome to the future

Tijd voor een lekker portie toekomst voorspellen. L en M hebben al een tipje van de sluier opgelicht. Maar er is meer. Voortbordurend op de koning van de open deuren, aanvoerder van een van rij meesters in het voorspellen van de trends van gister en datgene wat iedereen eigenlijk al weet verpakken in een heus semi wetenschappelijk stuk verpakken, pakken we er nog een paar bij. Naast de heer Bakas, hebben meneer en mevrouw Lamb en mister Carroll ook een abbo'tje op het voorspellen van het nieuws van gister en zijn ze dol op hun zelf uitgeroepen titel Worlds Leading Futurist, Trends and Innovation Expert.

Waar we op coolesoep een tijdje geleden al over spraken, hebben de futurologen ook ontdekt. Crowdsourcing wordt het in 2011. En oh ja, we worden meer 2.0. Facebook floreert als andere bedrijven nooit hebben gedaan, met inmiddels een geschatte waarde van 50 miljard. Ook worden we met z'n allen groenmoe, maar voorspellen ze wel een trend naar groene technologie onder de noemer Enterprise 2.0?

Wel leuke ontwikkelingen zijn de minder agressieve marketingcampagnes, waarvan de basis is gelegd in 2010. De Random Act of Kindness, op het eerste gezicht belangeloos voor het bedrijf, zoals t-Mobile dat op Heathrow deed en KLM persoonlijke presentjes uitdeelde op Schiphol wanneer reizigers Facebook, Twitter of FourSquare van een update voorzagen. In China hebben ze zelfs een website, dangdang.com, waar elke dag een willekeurig uur lang alle bestellingen gratis zijn.  Volkswagen zette de toon op Europese bodem en deed het prachtig. The Fun Theory!!


Meer trends die onze heldere lichten volgend jaar voorspellen lees je de komende maanden natuurlijk hier, op The One And Only. coolesoep.nl

A.

dinsdag 4 januari 2011

What's hot and what's not...? 2011


Vooruitkijken doe je tegenwoordig niet meer zelf. Daar heb je gewoon een trendwatcher voor. Zoals Adjiedj Bakas, die ik pasgeleden op AT5 zag vertellen over dat wat straks in gaat zijn in 2011. Laten we zijn woorden maar even voor waar aannemen.

In 2011 hangen Paul de Laauw, Job Cohen en Obama niet meer boven ons bed. Die van Rutte, Wilders en Brammetje Moskowisz gaan de posterverkopen aanvoeren. In politieke zin is het overheersende beeld keihard - niet verrassend als we kijken naar het zittende kabinet. Wel grappig om te zien dat 'gedogen' kennelijk uit is... Preventief fouilleren is een hot item, maar dat lijkt logisch als je bedenkt dat de 'lieve moslims' uit zijn.

Op godsdienstig gebied moeten we allemaal weer gaan geloven, want atheïsme is niet meer cool. Loop eens naar Santiago de Compostella, leef je uit tijdens het Suikerfeest, maar probeer je tegelijkertijd ver te houden van de Paus of de Katholieke Kerk.

Aardig doen tegen anderen hoeft niet meer. En het respect voor politie of andere autoriteiten is ook só 2010. Lekker Powned blijven kijken en die gasten van Oh Oh Cherso imiteren. Het kan en mag allemaal het komende jaar! Sterker nog: trouw kun je prima ontlopen door gebruik te maken van secondlove.nl. Wel onthouden dat je over enige confrontatie wel heel verbaasd moet doen. Want dat is ook in.

Met je elektrische auto ben je de hipste van je vriendengroep, maar alleen in Oost-Groningen en Limburg. Zeker niet door de Grachtengordel of Iran crossen, want dan ben je ineens heel erg last season.

Coole Soep wenst je veel succes!

M.

PS: het volledige artikel (met nog meer onzin!) is hier te lezen

maandag 3 januari 2011

Appels groeien in 2011



Nieuwsjaarweekend 2011 - het ultieme uitbrak weekend; het eten van left-overs, langs opa voor nieuwjaarswensen, het beluisteren van de laatste jaaroverzichten en het doorspitten van mijn favoriete blogs.

Als ik de blogs moet geloven belooft het weer een roerig jaar te worden. Een bedrijf dat zeker van zich zal laten horen is het Apple van Steve Jobs. Volledig volgens de (officieuze) marketingstrategie van Apple worden dit jaar ongetwijfeld weer geëvolueerde versies van reeds uitgebrachte producten gelanceerd. De iPad 2, nu wel met een camera aan de voorkant voor Facetime, De iPhone 5G, nu wel met een razendsnelle processor. Ach, we blijven het toch wel kopen ;) Het is gewoon 'amazing, awesome, wonderful...', toch?



Maar de eerstvolgende 'launch' van Jobs & Kornuiten betreft wel degelijk een nieuw Apple product, of eigenlijk een service. Aankomende donderdag (6 jan 2011) opent de Mac App Store namelijk haar deuren. Naast je iPhone, iPad en iPod Touch is het vanaf volgende week dus ook mogelijk om je Macbook uit te breiden met allerlei leuke, handige of nutteloze betaalde of gratis apps.

Leuk zo'n Mac App Store, maar het wordt helemaal interessant wanneer apps de functionaliteiten van meerdere apparaten combineren; hierbij gedoopt als zogenaamde 'cross-apples'. Het eerste voorbeeld van een cross-apple kwam ik tegen bij de Iphoneclub. MacRacer maakt het mogelijk om met meerdere mensen tegelijkertijd tegen elkaar te racen. MacRacer dient op 1 Macbook te worden gedownload (E 3.99) en de spelers kunnen dan een losse app downloaden voor hun iPhone om de racewagens te besturen (download MacRacers, gratis)

Met andere woorden: dit maakt 'ouderwetse' spelconsoles overbodig. Je Macbook wordt je spelcomputer en iPhone fungeert nu als controller, zo simpel is het! Toch denk ik het nog even zal duren voordat de Apple de Nintendo of de Playstation zal gaan vervangen. Je moet immers iets wat dieper in een buidel tasten voor een product met zo'n zilver appletje op de achterkant. Desalniettemin is het weer een stap richting een andere markt en dus altijd interessant om te blijven volgen.

En wat zal Ome Steve nog meer voor ons in petto hebben in 2011? Misschien lopen we volgend jaar wel met een iWatch om onze pols...who knows?

L.

Trouwens, voor degene die Coolesoep op hun iPad lezen, vind je hier of hier twee pagina vol Coole iPad wallpapers.