vrijdag 4 maart 2011

TED2011

Californië staat weer eens in het teken van TED, sinds 1984 het conferentiemekka voor 'Technology', 'Entertainment' en 'Design'.

Voor de succesvolle Hollandse variant van vorig jaar, TEDxAmsterdam, maakte het Amsterdamse creatieve productiebedrijf +1 een geweldige introfilm. En dat werd opgepikt door de grote jongens achter TED en dus mochten de creatievelingen, die al eerder werkten voor onder andere Coca-Cola, Vodafone en Nike, aan de slag voor hét jaarlijkse TED-evenement. Het thema: Rediscovery of Wonder leverde in beelden het volgende resultaat op:


Het volledige filmpje, met geweldige 3D-features is te zien op de site van +1!

Veel plezier,

M.

Bron afbeeldingen: www.plusoneamsterdam.com

donderdag 3 maart 2011

Muziekgebouw aan het IJ: foto's


Mooie blogpost van A. gister. Als ik dit weer zo zie kan ook ik niet wachten om heerlijk met een biertje op het terras te zitten. Toch is het nog verdomde koud dezer dagen en is het dus nagenoeg onmogelijk om zonder winterjas op het terras te zitten, laat staan aan het einde van middag. Maar A.'s blogpost mag dan misschien een tikkeltje te voorbarig zijn geweest, hij zet wel 1 van het mooiste moderne bouwwerk van Amsterdam in de spotlights: het Muziekgebouw aan het IJ. Naar mijn mening zelfs het allermooiste gebouw dat de laatste jaren is gebouwd...

Ontworpen door het Deense architectenbureau 3xN en officieel geopend in 2005. Sindsdien is het doos-in-doos ontwerp al meermaals bekroond en wordt het jaarlijks door meer dan 100.000 mensen bezocht. Onlangs was ik voor het eerst in dit immens grote bouwwerk en was meteen ondersteboven. Omdat er nog niemand aanwezig was kon ik deze super foto's maken:




De originele foto's zijn op te vragen via Twitter @coolesoep of e-mail info@coolesoep.nl
Meer over het Muziekgebouw aan IJ vind je op hun website. 


L.

woensdag 2 maart 2011

Proef de lente - de terras starterskit


Alsof moeder natuur naar onze meteorologische regels luistert. Een klein voorproefje van wat ons de komende 6 maanden te wachten staat werd vandaag subtiel voorgeschoteld. Volgens die meteorologische kalender begint de lente op het noordelijk halfrond namelijk op 1 maart.
Vanmiddag even een kleine test gedaan, hoewel het er heerlijk uit ziet, is het nog altijd venijnig koud. Zeker in de wind. Het belette de redactie echter niet om op het stalen ros eens op pad te gaan om de startersterrassen proefondervindelijk te testen.

Regels: zon en bescherming. Om eerder genoemde redenen worden prijzen, kwaliteit en service niet in acht genomen. Dan slaagt in hoofdstedelijke contreien nagenoeg geen enkele uitbater. Hieronder in willekeurige volgorde en zeker niet uitputtend, maar in ieder geval een goede start na een middag touren.

Muziekgebouw aan 't ij - Rustig uitkijkend over het kabbelende water en lekker achter de glazen omheining. Tikkie van het centrum, maar prima toeven.

Vertigo - Bij ingang Vondelkerk in het Vondelpark. Bovenb zitten en momenteel nog niet de hele dag/middag zon. Helaas zelfbediening, lekkere kussens om in te hangen en kijken wat er allemaal voorbij schuifelt door het park.

Café Hesp - Wederom aan het water, wellicht daardoor berekend op gure wind. Eten mag je overslaan, op een bitterballetje na. Roeiers en pleziervaart kijken.

Cafe de Jaren
- Als je geluk hebt. Mocht de wind net verkeerd staan ben je aan de beurt en spookt het tussen de twee panden aan weerszijden.

Wilhelmina Dok
- Absolute winnaar. Wel het pontje nemen, maar dan heb je ook wat. Met een beetje mazzel mag je op het balkon. Sowieso kijk je heerlijk uit over de Amsterdamse skyline. En bij een heldere dag als dit is dat een view waar nog nooit iemand slechter van is geworden.

Geniet van de spring sneak preview. Nog eventjes....

A.

maandag 28 februari 2011

Patatje Droppie?



Met mijn brakke kop strompel ik de trap af op zoek naar een groot glas koud water. Nog half slapend loop ik zonder na te denken richting de kraan. Plots word ruw wakker geschud door een neongele vlek die mijn gezichtsveld binnendringt. WTF is dat gele gevaarte wat  me daar op de bar ligt aan te gapen. Dan zie ik het: het is een zak chips, smaak Patatje Joppie. Niet het eerste waar ik denk op een brakke maandagochtend...


Customizing en consumer product development, twee buzzwords die het de laatste paar maanden klaarblijkelijk goed doen tijdens (nachtelijke) brainstormsessies van reclamebureaus en/of marketing afdelingen. Met slogans als 'Design your own blabla' of 'Maak de smaak' draaien marketeers doelbewust de machtsverhoudingen tussen consument en producent om. Niet langer zijn het hippe designers of andere trendsetters die jou in een bepaald doelgroep-hokje willen duwen, jij als consument beslist nu zelf op welke Nike's je loopt en wat voor soort smaak chips je eet. 

Dit is allemaal leuk en aardig, maar bedrijven doen dit natuurlijk niet zomaar... Door deze manier van marketing ontstaan er waardevolle 1-op-1 relaties tussen consument en merk. De consument voelt zich betrokken (involvement) bij het merk, hij mag immers zelf zijn producten customizen, how awesome is that? Daarnaast zal een consument ook niet zo snel zijn eigen ontworpen product afkraken, wat weer zorgt voor een hogere merkevaluatie. Tenslotte hebben marketeers een grote reclamewapen in handen: trending topics op twitter, traditionele reclames op tv, radio en krant en zelfs speciale campagne websites.


Daarom de vraag aan jullie: zijn wij echt aan de macht als consument?

L.

zondag 27 februari 2011

Een stap vooruit


Ten tijde van het schrijven van deze column-achtige woordenbrij, langs het beeldscherm kijkend naar een regenachtige hoofdstad, waar de eerste terrassen weer ten tonele verschijnen terwijl binnen de verwarming pruttelt en French press langzaam naar beneden glijdt, komt de zondag langzaam maar zeker tot leven. Na een 106 pagina's tellende muze op knisperend vers papier, het niet meer weg te denken magazine er achteraan gedrukt te hebben en na sidderend van de gedachte dat we in de revolutie tijd verkeren begint ook mijn dag.

Het achtuurjournaal dreunt na in mijn achterhoofd. REVOLUTIE! De schurken der maatschappij worden verdreven door het volk. Aanhoudende berichtgeving de afgelopen maanden, wellicht jaren, over crisis, afnemende groei en stijgende werkeloosheid doen snakken naar lente. Onze geschiedenis kent meer van die dipjes en werden allen opgevolgd door historische gebeurtenissen. WOII is wellicht het makkelijkste voorbeeld, maar zeker geen slechte weergave. Dat is vergelijkbaar met de Egyptes en Libiës van deze tijd, waar een nieuwe generatie voor werkgelegenheid zal zorgen, jeugdige geweldenaren een kans zullen hebben en welvaart hoogtij zal vieren.

Op kleinere schaal moeten wij ons vooral bezighouden met belangrijke zaken. Minstens zo belangrijk is namelijk oom Agent die enkele momenten geleden de onderbuurman berispt vanwege het feit dat zijn terras 34 uur voor het wettelijk toegestane tijdstip reeds is uitgestald. Of wat te denken van opiniepeilingen of de heer Wilders wel voldoende hondjes heeft aangehaald met de start van zijn campagne? Stilstand is achteruitgang. Crisis of niet, door vijfenzestig jaar groei zijn we verleerd met tegenslagen om te gaan of er omheen te werken, waardoor we de enorme kansen niet zien liggen.

Deze zondagstart werd u mede aangeboden door de beeldende, schrijvende en audio pers. Wat mij betreft is de crisis voorbij en moeten we meer richten op positieve kanten van het leven. Wellicht dient de lente zich dan voortijdig aan en vinden de onderdrukkers van het volk op korte termijn hun Waterloo.

Voor de liefhebbers is de Groene Amsterdammer 5 weken gratis op proef te verkrijgen.

Fijne zondag.