donderdag 23 december 2010

Linkdump: Jaaroverzichten

Deadlines, tentamens en cadeaustress. Waarom komt het er altijd op neer dat alles in die laatste 2 weken van December gepropt moet worden. Ik pleit er voor om Kerst naar eind januari te verplaatsen...

Door alle stress vandaag geen blogpost, maar een ordinaire linkdump. Nrc.next blog plaatste vandaag een filmpje van Videogum online. Dit filmpje betreft een samenvatting van de beste (lees: populairste) Viral Video's van 2010. Ik volg dit voorbeeld en trakteer de lezers van Coolesoep met allereerst met dit prachtige filmpje:

Enjoy:


Teruglezen wat je hebt gezien kan hier

Overigens maakte Google ook een mooie jaaroverzicht (met behulp van Wave?):


En GeenStijl.nl plaatste gister een link waarin je alle NOS jaaroverzichten van de afgelopen jaren kan terugvinden: NOS Jaaroverzichten

Fijne kerst,

L.

woensdag 22 december 2010

Wintertips!

Ten tijde van schrijven, staat mijn voertuig al enige tijd stil ter hoogte van een klein dorpje op de route Amsterdam – Utrecht of Utrecht – Amsterdam, ik weet het niet meer. Inmiddels zit ik al zo lang en voornamelijk stil in de trein dat het me eigenlijk ook niet meer uitmaakt.

Wat me wel uitmaakt ik dat ook de verwarming het lijkt te hebben begeven onder de druk van de lage temperaturen. We mogen wel concluderen, mijn excuses dat de NS er nu wéér bij wordt gehaald, dat het charme offensief van blauw gele vervoerder bepaald niet heeft uitgepakt zoals gehoopt. Ruim 77%, wat naar mijn idee 99% moet zijn, heeft geen vertrouwen meer in de NS.  Mijn tripje Hoofdstad – Utrecht duurt normaal gesproken van deur tot deur een uurtje, als het echt tegen zit anderhalf. Vandaag een kleine 4 uur.

Wat ik me tijdens het wachten voornamelijk afvroeg: wat zouden types als ons aller McGyver, The A-Team en Q op dit soort momenten doen? Dit zijn toch de knappe koppen die met enkele simpele handigheidjes overal een gat in schieten. Ik zie continue mensen glibberen en glijden, vind verloren handschoenen op straat, mutsen in de tram en sjaals in de trein. Vuile schoenen, broeken en vochtige jassen maken de dag er voor veel mensen niet beter op. Daarom een paar huis-tuin-en-keuken-tips om zelf toe te passen, te kopen of cadeau te doen.

Voor de handschoenen is het makkelijk. Mijn kleine neefje weet niet beter en zelfs een vriendin van mij gebruikt ze nostalgisch: die twee wanten met het touwtje ertussen. Voor de fietsers onder ons, zij het met ouderwetse terugtrapremmen, schijnt het bevestigen van een tie wrapje na elke spaak het fietsen door de sneeuw en over stukken ijs kinderspel te maken. De man die onze post komt bezorgen had niet alleen zijn banden van tie wraps voorzien, maar ook zijn schoenen. Hij wist echter ook te melden dat dit slechts door gebrek aan elastieken kwam, wat toch een stuk beter loopt. Muts is easy: niet afdoen of bivak en de sjaal voor dames heb je in ultra hippe variant: uit één stuk. Je slaat 'm dubbel om wanneer buiten in de kou en enkel voor binnen.
Ben je overigens een beetje een pussy: deze handschoenen hebben een accu en verwarmen lekker door.

Trouwens, wordt de familie sneeuwpop steeds gesloopt? Bouw deze dan om een Amsterdammertje heen of besprenkel hem voor het slapen gaan met water, reken maak dat het pijn doet wanneer deze omgetrapt wordt. Er zijn zelfs overigens geweren voor sneeuwballen op de markt.

Goed, ik ga even van een aansteker en duct tape een vliegtuig maken.

Doe hier maar eens je voordeel mee.

A.
 

dinsdag 21 december 2010

Who is on Facebook...?


Nu de aanstaande Kerstdagen steeds dichterbij komen, neemt het Kerstverhaal een steeds groter gedeelte van mijn gedachten in. Niet dat ik zo gelovig ben overigens. Maar toch... Gisteren kwam ik via O., uit mijn vriendenlijst op Facebook, deze moderne versie van het Kerstverhaal tegen!


Briljant scherp filmpje, dat laat zien hoe het zou zijn als Jezus in het huidige tijdbeeld zou zijn geboren. Overigens spelen historische figuren (kun je ze zo eigenlijk wel noemen?) een grotere rol binnen social media. En dan komen er heel wat apen uit de mouw... Atheïsten kunnen wel inpakken, want aan de hand van God's Facebook statussen blijkt dat hij de Dinosauriërs als 'afleiding' heeft verzonnen...




En misschien was Caesar in 44 voor Christus toch iets meer op zijn hoede geweest als 'ie zijn iPhone nog even had gecheckt.
Ook ruim vijfenzestig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog liggen grappen over Hitler en de toenmalige gebeurtenissen nog altijd niet even makkelijk. Toch kon ik een kleine glimlach niet onderdrukken. Tegelijkertijd is het een social media-manier om onder de aandacht te brengen, om de horror van die periode een 'modern' beeld te geven.

Maar laten we niet te zwaar afsluiten vandaag, zeker nu de tijd van 'vrede op aarde' nabij is...




Peace

M.


maandag 20 december 2010

Oude merken, nieuwe producten



Tijden veranderen - meestal belooft een stuk dat zou begint nooit veel goeds. Krijgen we weer zo'n stuk met nostalgisch gezwam en met een weemoedige 'vroeger was alles beter' - ondertoon? Het antwoord is nee, in tegendeel. In dit stuk wil ik graag kijken naar merken en bedrijven die van handig gebruikmaken van veranderende tijden en daarmee klaar zijn voor de toekomst.

Specifiek wil ik ingaan op het fenomeen 'brand extensions'. In een tijd waarin doelgroepen fragmenteren en grenzen van productcategorieen langzamerhand steeds verder vervagen, is het noodzakelijk voor merken om 'outside the box' te denken. Dit kan door het merk zogenaamd te 'extenden', dit is vervolgens weer onder te verdelen in verschillende niveaus van extension:

  • Line extension (bijvoorbeeld een andere smaak chips)
  • Brand extension (verschillende merken onder Unilever)
  • Category extension (producten in een andere categorie)

Vooral het laatste niveau vind ik interessant, daarom een toepasselijk voorbeeld. Typen schijnt het nieuwe schrijven te zijn. Toch zijn Moleskine's collegeblokken en notitieboekjes nog razend populair. Niet alleen zijn de boekjes handzaam, mooi om te zien en niet al te duur er kleeft tevens een soort van cult-imago aan. Zo weet ik bijvoorbeeld dat M. een hele collectie thuis heeft liggen en simpelweg niet zonder kan. Ook deze fan zou niet weten wat hij zonder zijn geliefde boekjes zou moeten beginnen. Niettemin, willen ze bij Moleskine 'de Grote Schrijf Crisis' voor zijn en zijn ze heftig bezig hun merk te 'extenden'. Wat denk je van deze iPhone, iPad en e-reader hoezen, compleet in the bekende Moleskine 'look & feel'. Gaaf toch? Sterk staaltje van innovatief denken al zeg ik het zelf.

Andere recente voorbeelden zijn de net geopende H&M Home afdeling op de Dam, Burger King chips of de lancering van Robert Cavalli's eigen wodka merk. Of het laatste voorbeeld echter een succes wordt moet nog blijken. De literatuur stelt dat hoe verder het product afstand neemt van de core values van het merk, des te kleiner de kans van slagen is. Zogenaamde 'evolutionaire extentions' maken meer kans (van Heinz ketchup naar Heinz pastasaus).  Succes Robert, anders maar weer gewoon terug naar het ontwerpen van jurkjes met tijgerprint...


Ik heb in ieder geval net mijn Moleskine iPad hoes besteld!

L.