zaterdag 15 januari 2011

We bellen!


Blackberry, iPhone, HTC, Nokia, dat zijn toch wel een beetje de gevestigde en meest gebruikte merken mobiele telefoons vandaag de dag. Hoewel er meer, veel meer zijn, gaat het er steeds meer om spannen wie het grootste marktaandeel heeft. Waar Nokia zich voorheen als nummer 1 positioneerde, neemt Apple langzaam maar zeker de fakkel over. HTC en Blackbeery zijn weer meer zakelijk ingesteld en bieden complete oplossingen voor grote bedrijven, met aangepaste besturingssystemen en velerlei intranet mogelijkheden.


Deze week bracht KPN naar buiten de telefooncellen op straat af te schaffen. In 1931 verscheen op het Valeriusplein de eerste Nederlandse telefooncel. Een grijsbruine uitvoering van de welbekende rode Engelse cel. Door de jaren heen hebben we verschillende vormen en met name groene cellen, zuilen en palen gehad. Volgens Hoewel er tot 2008 zelfs een wet was dat er per 500 inwoners een telefooncel moest zijn, levert de belkubus niet meer op wat nodig is voor 
onderhoud ervan. Er worden er meer gesloopt dan gebruikt. Zeker met alle gsm'etjes. 


Van de week had ik het er nog met huisgenoten over. Vroegah sprak je gewoon een bepaalde tijd af op een bepaalde plaats. En dan was je er. Hoefde je ook nog maar 6 en later 7 cijfers te onthouden. Was ik dan overdag in de stad met vrienden, moest ik het thuisfront uiterlijk om half 6 laten weten of ik thuis at en zo ja, hoe laat ik thuis zou zijn. Maar geen mobiel en geen zin om een kwartje te verspillen. Wat nu? Collect Call baby! Prachtig was dat. Ik belde naar huis, volgde de instructies en vervolgens moest je je naam inspreken. Had je vijf seconden de tijd voor. In moordtempo wist ik er dan uit te brengen: "Hoi mam, met A. Je hoeft de kosten niet te accepteren, ik ben in de stad en eet thuis. Ben er om half zeven. Doei." Dan blijven hangen en wachten tot de KPN dame vriendelijk vertelde: 'De ontvanger accepteert de kosten niet, de verbinding wordt nu verbroken." Dan wist ik dat het ok was. 

Lang vervlogen tijden. Misschien laten ze de hoogste telefoonzuil wel staan ter herinnering, de Body Building in Haarlem. 


12 uur op 't Leidse?

A.

donderdag 13 januari 2011

Dansende kontjes & Paintball machines



Bloggen over mooie en bijzondere muziekclips gebeurt er voldoende online, zo is er bijvoorbeeld de Nederlandse blogger Job de Wit. Hij blogt sinds 01.01.10 elke dag over een mooie of bijzondere muziekclip op zijn website www.jobdewit.nl (volgen via Twitter kan hierrrrr). Ook schrijft hij 1x per week als gastblogger op het NRC Next blog en selecteert hij 1 van zijn besproken clips van die week. Zo besprak hij onlangs de nieuwe clip van De Jeugd van Tegenwoordig - Huilend naar de Club, waarin het thema Slecht gaan volgens hem centraal staat. 

Sebastian Tellier - Look
Als het om mooi en bijzondere videoclips gaat kan het Franse art en desing blog Fubiz.net natuurlijk niet achterblijven. Ook zij schrijven regelmatig over kunststukjes van muziekclips. Laatste twee voorbeelden: de nieuwe clip van Two Door Cinema Club - What you know, dat doet denken aan een zestiger jaren boyband clipje, maar dan 'packed with hot girls'. Of wat te denken van de 'dansende kontjes' video van Chilly Gonzales, natuurlijk gebaseerd op die andere billenclip van Sebastian Tellier.

Als ik zelf een muziekblogger zou zijn dan had ik een keer een special gewijd aan de Amerikaanse band OK Go. Deze band heeft zelfs zijn bekendheid te danken aan hun eerste clip, onder de titel OK Go on Treadmills plaatsten ze een aantal jaren geleden hun filmpje op YouTube. Een goede keuze: binnen een paar dagen werd het filmpje, waarin de bandleden een staaltje perfecte loopbanden-choreografie laten zien, meer dan 6 miljoen keer bekeken. Daarnaast werd het een enorme virale hit met talloze parodieën, edits en kopieën. Nu, alweer een paar jaar later, is het nagenoeg onmogelijk om het originele filmpje nog te vinden op YouTube.

Sindsdien maakt de band van elke clip een visueel feestje, waarom zou je immers een succesformule veranderen toch? Alles passeert de revu: van gedresseerde honden tot paintball machines. Hoewel elke video ontzettend cool is, is This Too Shall Pass toch wel mijn 'all-time favorite'. In deze clip zie je een mooi voorbeeld van een Rube Goldberg machine, oftewel een complex apparaat dat een zeer eenvoudige opgave onnodig langzaam, indirect en omslachtig uitvoert, sinds ik mijn jeugd het spel 'The Incredible Machine' (TIM) speelde 1 van mijn levenslange obsessies. 

Zou het in one shot zijn opgenomen? 

Enjoy:


Gr.
L

woensdag 12 januari 2011

proeven, proeven en niks kopen


Afgelopen maandag is de Horecava weer van start gegaan. Een jaarlijks terugkerend evenement voor de horeca. Nieuwe producten, diensten, gadgets, servies, installaties, drankjes, voedsel, noem het maar op, wordt hier gepresenteerd. Doel is voornamelijk aandacht genereren.

In het begin is het te gek. Je kijkt je ogen uit, denkt nieuwe trends te kunnen zien, proeft het één en ander, krijgt overal samples, foldertjes en andere meuk in je handen geduwd, waarna je afgepeigerd van de 20 gelopen kilometers huiswaarts keert. Thuis aangekomen flikker je de hele tas met troep linea recta in de prullenbak, denkt er nooit meer aan en ziet misschien één of twee van de 40 nieuwe en geproefde drankjes ooit nog eens voorbij komen. Herkenbaar? Klopt. Het is namelijk een beurs als iedere andere. Een soort jeukbijeekomst als de huishoudbeurs. Een tweede paasdag op de woonboulevard of zaterdag in de herfstvakantie op de zwarte markt te Beverwijk. 

"Elk zichzelf respecterend merk moet zich laten zien". Vaak gehoord, hoewel ik me afvraag of dat zo is. De Heinekens en Bacardi's van deze wereld doen het goed. Flinke stand neerknallen, zootje bobo's en lekker netwerken. Dat heeft zin en levert wat op. Maar het gros staat met een armetierige 10 vierkante meter duurbetaalde flyers uit te delen, waar ze vervolgens nooit meer wat van horen. Of  geven presentaties voor de clubapp waar je 2000 per jaar voor betaalt en vervolgens minder mogelijkheden krijgt dan het gratis foursquare.

De organisatoren van de beurs voor "verrassend ondernemen" hangt er elk jaar ook een paar thema's aan. Heeft u een bus talkpoeder en pot vaseline klaar staan? Hier komen ze: Vintage Chique, Fast Fresh, Local Hero, New Dutch. Met andere woorden: Tweedehands, Koken in water, Van het (Neder)land, Stamppotten. 

Misschien is het wat over de top, wat kritisch, maar ook dit zijn open-deur-trends en 2010 termen. Ongetwijfeld zijn er talloze ondernemers die veel hebben aan de beurs, met stand of als bezoeker., maar ik vraag me af of het door bedrijven niet om de verkeerde redenen gedaan wordt. Mocht je ooit een eigen zaak beginnen is het een uitstekend middel om marktonderzoek te doen voor grote aankopen, maar reken op niet meer dan een lopend buffet van veel te zoete en gekleurde suikerdrankjes en instant fast food zonder voedingswaarde. 

Proost.

A.

dinsdag 11 januari 2011

'Starbucks' wordt ' '



Zelf ben ik nog nooit in de Verenigde Staten geweest dus met de echte Starbucks-cultuur ben ik niet bekend. Mijn ervaringen met deze koffieketen zijn gebaseerd op een aantal bezoekjes in York (Eng) en later op Schiphol (in eerste instantie na, later ook voor de douane). Ik ben zo iemand die dan meteen uitpakt met een driedubbele frappucino met aardbeisaus en extra slagroom. Ofzo.

Het verhaal achter Starbucks heeft relatief weinig geheimen. Een jaar of twee geleden las ik 'Starbucks', de vijf principes van het succesverhaal' door Joseph Michelli. Een interessant boek voor iedereen die geïnteresseerd is de opbouw van dit soort grote merken.

Een klein weekje geleden was ik, zeker na het lezen van bovengenoemd boek, dan ook enigszins verbaasd over het bericht dat Starbucks haar logo redelijk ingrijpend gaat veranderen. Dit gaat 'm worden:
De belangrijkste verandering zit 'm overduidelijk in het laten vallen van de naam. De bekende groene kleur, die de 'sirene' (nee, het is geen zeemeermin) eerst omringde en werd opgevuld met de letters, is verplaatst naar de afbeelding zelf.

Een logische reden voor de wijziging zou zijn dat Starbucks zich aan het voorbereiden is op een groter aanbod van producten. Met name de groothandelspositie (in verschillende landen is koffie en ijs van dit merk al te verkrijgen) in supermarkten zou daarmee kunnen worden versterkt.

Op het web is de kritiek op het merk groot, omdat te weinig consumenten de sirene direct aan de keten zouden verbinden. Het Parool maakte gisteren een - in mijn ogen - terechte opmerking dat dit beeldmerk bij lange na niet zo herkenbaar is als bijvoorbeeld de 'swoosh' van Nike en de driepoot van McDonald's.

Zelfs als je nog nooit bij Starbucks bent geweest is de kans klein dat je nooit eerder bent geconfronteerd met de bekende witte koffiemok met het Starbucks-logo. Tot verbazing van velen gaat ook die uit het assortiment verdwijnen. De mok zou te gedateerd zijn en worden vervangen door een meer 'sofistacated' porseleinen exemplaar, aldus Wilson-Rymer, verantwoordelijk voor de ruim 700 filialen in Groot-Brittannië.

Ik ben benieuwd wat voor een invloed deze wijziging uiteindelijk voor Starbucks gaat hebben. Wie niet waagt, wie niet wint.

M.

PS: aansluitend op dit nieuws vond ik het wel leuk mee te krijgen dat de Britse regering deze week heeft besloten wettelijk te laten vastleggen dat de afbeelding van de Koningin op postzegels aanwezig móet blijven. Dit wordt nog even geregeld voordat de postbedrijven daar geprivatiseerd gaan worden :)

PS2: leukste tweet binnen #starbucks naar aanleiding van de logoverandering: 'at this rate, by the year 2084, it'll just be an extreme close-up of her nostrils'

maandag 10 januari 2011

Kom eens uit je luie stoel redactie!

De afgelopen weken hebben de wij als Coole Soep - redacteuren van Coole Soep vooral de focus gelegd bij social media, marketing, blogs, gadgets enzovoorts. Heel makkelijk eigenlijk, aangezien deze hele digitale wereld te vinden is onder 1 simpele muisklik. Ook deze week is het heel erg aanlokkelijk om weer in die richting te schrijven, de Consumer Electronics Show in Las Vegas levert immers genoeg schrijfstof op: 3D televisies, 4G netwerk, tablet computers en supersonische duikbrillen. Maar ik hoor jullie denken: 'Komen ze ooit weleens uit hun luie stoel?' Het antwoord is 'JA'!

Daarom vandaag weer eens een foto post, dit keer van een Nieuwjaarsfietstocht afgelopen weekend! Toch liever nieuws over de CES 2011 lezen? Er zijn genoeg andere blogs die er wel over schrijven, klik bijvoorbeeld eens hier of hier.







Allemaal gemaakt met mijn Iphone en niet bewerkt.

Gr.
L.

zondag 9 januari 2011

Zondagmiddag Beloning - The Chase



Een kleine zondagmiddag beloning voor onze vaste lezers, afgelopen week gelanceerd op de CES 2011 in LA en sindsdien een grote hit op het internet:

Geniet van Intel's video: The Chase:



Gaaf he?

Gr,
L.