donderdag 24 februari 2011

The Oscars


And the Academy Award for best Actress in a Supporting Role goes to....-tromgeroffel-

Oscars? Of Academy Awards? Eigenlijk geen verschil. De officiële benaming van het goudkleurige beeldje is Academy Award of Merit. Ooit heeft iemand het beeldje liefkozend Oscar genoemd, wat is blijven hangen en in de volksmond tot op heden nog wordt gebruikt. Net als deze naam, hult de geschiedenis van deze uitreiking zich in een web van fabeltjes, als waar aangenomen verhalen en met name een troebele onduidelijkheid. Feit is wel dat ze toonaangevend zijn in de wereld die filmindustrie heet. 

Zondag de zevenentwintigste februari is het moment weer daar. Wie zal de grote winnaar worden van het spektakel, dat sinds 1929 voor de 83e keer zal worden gehouden? The King's Speech, True Grit en The Social Network zijn theoretisch de grootste kanshebbers, met respectievelijk 12, 10 en 8 nominaties. Een nominatie kun je overigens net zo makkelijk op je cv parkeren, daar wordt namelijk best al wat aan ontleent.

Even kort: er zijn 30 uit te reiken beeltenissen van de naakte ridder. 24 standaard categorieën en 6 speciale Oscars. De standaardwinnaars komen tot stand door stemming van de leden van de AMPAS, meer dan 6000. De specials worden verkozen door een comité en hoeven niet jaarlijks uitgereikt te worden. Het is zelfs mogelijk deze te weigeren als winnaar. 

Hier zijn alle nominaties per categorie terug te vinden. Hier staan de winnaars, gebaseerd op online buzz, zoekopdrachten en nieuwsberichten. Leuk is trouwens wel, dat het 'gouden beeldje' slechts een vernislaagje van goud is en de rest van brons. Je kan de award al sinds jaar en dag inruilen tegen $50.000, hoewel er tot op heden nog geen acteur, schrijver, regisseur of wat voor winnaar dan ook is geweest die dat deed. Minder leuk is het stijve image van de Awards, waardoor leuke hosting als op de Golden Globes niet zal plaatsvinden.


Veel popcorn en rode pluche.

A.

woensdag 23 februari 2011

Laat en politiek

Drukke dag, dus een late post.

Je kan er natuurlijk niet omheen; over precies een weekje gaan we stemmen dus nemen de politieke activiteiten toe. En de anti-politieke...

Afgelopen week stuitten wij, net als vele anderen op de volgende filmpjes:



Sterke filmpjes, dat sowieso, maar omdat Coole Soep zo neutraal is als de Zwitsers zullen we voor volledigheid deze ook maar even plaatsen.

Overigens meen ik dat Parool columnist Theodor Holman enige tijd geleden schreef dat het voor hem bij het doen van de Stemwijzer onmogelijk was om niet op PvdA uit te komen...

M.

maandag 21 februari 2011

Vergoogling


Het lijkt alsof de tentakels van het kleurrijke, vijfletterige zoekbedrijf verder uitstrekken dan we ooit hadden durven dromen. Zijzelf trouwens ook. Toch staat meer en meer de funfactor meer vooraan. Het mes snijdt zoals altijd aan twee kanten, dus ondanks dat het allemaal hartstikke leuk is wat ze doen, is het uiteindelijk gewoon gericht op geld verdienen.

De nieuwe watch this space campagne is een waar kunstwerkje qua opzet. Je ziet meer en meer regelmatig blauwe, gele, rode en groene blokken tussen de reclame staan. Ga je naar de campagne website, is simplicity het thema. Simpele uitleg door korte tekst en film. Handig gebruikmakend van YouTube, DoubleClick en een paar centrale thema's wordt uitgelegd dat Google nog beter wordt. Hier een kort filmpje over targeting.


Het mooie is dat weinig bedrijven meet zonder Google kunnen. Niet alleen vanwege de zoekresultaten, meer en meer ook vanwege de advertising. Een ingewikkelde formule ligt ten grondslag aan dit systeem, wat zich blijft ontwikkelen en verbeteren en zal ook nog eens slimmer worden door jouw gebruik. Google krijgt dus meer gegevens, een beter systeem en meer cash. De adverteerder meer effectieve aandacht, dus eigenlijk snijdt het mes aan vier kanten, maar wordt je toch een beetje gepiepelt doordat je betaalt voor je eigen kennis.

zondag 20 februari 2011

Ahum, kijk je nou naar mijn kont?


Elke vrijdag is het weer even genieten op Marketingfacts.nl met de wekelijks terugkerende rubriek 'Viral Friday'. Ook deze keer zaten er weer een paar juweeltjes tussen;

Ik licht er even twee voor jullie uit.

Dead Island Game Trailer (3.08 min)

De echte blogophielen onder ons zullen deze hoogstwaarschijnlijk allang voorbij hebben zien komen. Het gaat hier om de veelbesproken en overgehypte (?) game trailer van de zombie slasher game Dead Island (release planned March 2011). Erg mooi gemaakt..

Rear view girls (2.07 min)

De titel zegt alles. Twee dames willen eens testen hoeveel mannen er nou daadwerkelijk naar hun kont staren. Hoe? Simpel: gewoon een camera in je achterzak doen, gaatje knippen en camera aan. Ik vermoed dat hier een commerciele partij achter zit (dus reclame), maar op dit moment is daar nog niets over bekend.

Voor de gehele Viral Friday top 5, klik hierrrrrrrrrrrrr.

Fijne zondag,

L.

Zondagmiddag Beloning: ARTIS