zaterdag 12 februari 2011

Too much info


Het moge duidelijk zijn dat alles digitaliseert. Waar we vroeger nog lieflijk met de neus in de boeken van de bibliotheek speurden naar "recente" informatie voor een spreekbeurt of werkstuk over koffie, zit iedereen de hele dag maar Google te gebruiken. Aan elke scheet wordt een zoekopdracht verbonden, die op zijn beurt weer de hoeveelheid energie verbruikt en uitstoot veroorzaakt, waar een 2-3 kindsgezin een jaar over doet.

Neemt niet weg dat het handig is. Digitale paspoorten, bibliotheken, netwerken, musea, kaarten, steden, postzegels, foto's, ateliers, winkels, muziek, reclame, projecten, teksten enzovoort. Het levert allemaal een schat aan zowel informatie als kennis op. Maar hoeveel kan het menselijk brein aan? Volgens Martin Hilbert van de universiteit van Zuid-Californië, communiceren wij zelf per dag de inhoud die gelijk is aan 6 kranten. En dan hebben we het niet over een Spits of Metro.

De man ziet er uit als een rasechte professor van tegenwoordig, oud model brilletje, kale knar, docent-gestreept overhemd en stoffig jasje, praat als een mad scientist met Arnold Schwarzenegger accent, maar heeft wel bijzonder interessant verhaal over alle digitale info van deze wereld.


I'll be back.

A.

dinsdag 8 februari 2011

Mijn stokpaardje op de foto

Sinds ik een iPhone heb is fotograferen opeens mijn hobby geworden. Altijd een (relatief) goede camera op zak, die zonder al te veel moeite een mooie foto maakt. En als die genomen foto dan toch niet zo goed gelukt is, of als ik hem te gewoontjes vind bewerk ik hem met 1 van de talloze beschikbare apps. Filters toevoegen met Instagram bijvoorbeeld, en minitiatuureffecten met de Tilt-Shift generator.

Dat (I)fotografie mijn nieuwe stokpaardje van 2011 is geworden moet geen geheim voor jullie zijn. Eerder postte ik al een paar mooie zelfgemaakte fotoseries hier op Coolesoep en ook onze Tumblr pagina staat vol mooie kiekjes.

Ik kan er blijkbaar geen genoeg van krijgen - vandaag weer een visuele post die jullie voor geen goud mogen missen. Mashable postte vandaag een bericht met de titel '10 stunning iPhone Sports Photographs'. Zo'n titel trekt natuurlijk direct mijn aandacht en het was dus klikken geblazen. Eerlijk gezegd vind ik ze niet allemaal even 'stunning', maar toegeven er zitten een paar juweeltjes tussen. Wat te denken van deze close-up van een golfbal, achteraf nog even bewerkt met Instagram.


Maar er is meer: zo zijn er bijvoorbeeld 15 Incredible iPhone Dog Photographs of 10 Incredible iPhone Portraits en leer hier en hier tips voor de perfecte iPhone foto.


Soms vraag ik me nog af hoelang het nog zal duren voordat de camera-telefoon de normale digitale camera helemaal gaat vervangen. Natuurlijk is de spiegelreflex camera nog altijd een must voor de echte mooie plaatjes, maar laten we eerlijk zijn: onze camera-telefoons worden ook steeds mooier en geavanceerder. Daarnaast zijn camera-telefoons ontzettend draagbaar en hebben mogelijkheden om beeldmateriaal direct te 'sharen'. Ideaal bijvoorbeeld voor journalisten. Mind my words, over een paar jaar heeft iedereen journalist een iPhone en wordt daar het nieuws mee vastgelegd, bij de NY Times zijn ze nu al zover...

Klik,
L

UPDATE: wie trouwens teveel geld over heeft vindt hier nog een paar ontzettend gave onnodige fotogadgets en accessoires voor je iPhone camera: iPhone accessoires klik hier

maandag 7 februari 2011

Continued


Vannacht was de Super Bowl XLV in het Cowboys Stadium te Arlington Texas. De Green Bay Packers namen het op tegen de Pittsburgh Steelers. Dat was niet de enige wedstrijd die uitgevochten werd. Jaarlijks is het weer een strijd tussen de -vaak gevestigde- merken wie de beste commercial maakt tijdens de Super Bowl. Tot een jaar of twee, drie geleden was Budweiser vaak heer en meester. Nu  zullen anderen moeten zorgen dat je blijft zitten tijdens of misschien wel speciaal voor de reclame. Waar we vorige week al keken naar The Force en Black Beetle van VW, bleken dit de daadwerkelijke pareltjes van de Super Bowl te zijn. Om een early viral te doen ontstaan, gooide VW ze geheel tegen de geldende principes in al eerder op het net. Waar de andere deelnemers juist angstvallig proberen alles geheim te houden. Dit pakte niet slecht uit, met binnen twee dagen 1 miljoen viewers en een trending topic op Twitter.

Het Luxury Prison verhaal van vorige week, waar Audi twee prachtige teaser/trailers voor maakte, ontknoopte zich afgelopen nacht. In de race er naartoe, deed Audi net iets onder voor VW en eindigde op een tweede plaats in de viral top 10. Wie goed oplet, ziet nog even een stoot onder de gordel van Audi.


Welke commercials er nog meer vertoond werden is hier terug te vinden. Niet alles is even goed overigens.

A.

Update:
YouTube overzicht
Samenvatting wedstrijd

zondag 6 februari 2011

Zondagmiddag Beloning: De perfecte cocktail in Infographic

Het is guur en stormachtig in Nederland. Nog geen 48h geleden zat ik met mijn kont in de sneeuw, gezicht in de zon en de lange latten ondergebonden - heerlijk!

Het is zondag, tijd dus voor de Coolesoep zondagmiddag beloning voor onze vaste lezers. Ondanks het stormachtige weer hier schijnt er toch af en toe een zonnetje door het dikke wolkendek. Wil je helemaal de zomer in je bol, maak dan een cocktailtje! De Braziliaanse grafisch ontwerper Fabio Rex heeft serie gemaakt met schitterende infographics van zijn perfecte cocktails, hieronder een voorproefje. Meer op Fubiz.net


Geniet,

L.