maandag 29 november 2010

KABOEM, daar gaan je kerstkaarten....

Vanochtend, onderweg naar Amsterdam CS, fietste langs dit bizare tafereel ergens bij de Albert Cuyp. Ik fietste door om vervolgens tien meter later rechtsomkeert te maken. WTF! Droom ik nou, of fietste ik nou net echt langs een ontplofte brievenbus?



Het plaatje zette me aan het denken. Ten eerste wie is er zo gek om een brievenbus op te blazen in het midden van Amsterdam? Was het kattenkwaad, of toch een uit de hand gelopen protestactie van stakende postbodes?

Ten tweede dacht ik aan de symboliek die in dit beeld naar voren komt, namelijk: De Post is Dood! In een tijd waar e-cards, e-mails, tweets en personal messaging de norm zijn geworden, lijkt er bijna geen plaats meer voor normale, ouderwetse post, de rode brievenbus en de gezellige postbode met zijn karretje. Onze voorkeur voor digitale communicatie laat ook zijn sporen na bij TNT; reorganisaties, gedwongen ontslagen en freelance postbodes zijn aan de orde van de dag.

Maar in tijden van crisis dient met inventief te zijn. TNT probeert met een knap staaltje ondernemersschap de consument via andere kanalen bedienen. Bezoek eens voor de grap de website van onze oranje-rode vrienden en je komt er achter dat TNT veel meer doet dan alleen 'ouderwets' post bezorgen. Fotokaarten, kalenders, canvas prints en zelfs bedrukte koffiemokken moeten in de komende jaren zorgen voor  nieuwe inkomsten.

Het laatste wapenfeit van TNT is een heuse online cadeauwinkel, waar je naar hartenlust kunt shoppen voor bijvoorbeeld de feestdagen. Ik vind het wel stoer, die ondernemingsgeest van een organisatie die zich in zulk zwaar weer bevindt. Sure We Can, moeten ze gedacht hebben daar op het hoofdkantoor in TNT.

Zo zie je maar: zelfs een ontplofte postbus op de zondagmiddag kan je aan het denken zetten...

L.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten