woensdag 22 december 2010

Wintertips!

Ten tijde van schrijven, staat mijn voertuig al enige tijd stil ter hoogte van een klein dorpje op de route Amsterdam – Utrecht of Utrecht – Amsterdam, ik weet het niet meer. Inmiddels zit ik al zo lang en voornamelijk stil in de trein dat het me eigenlijk ook niet meer uitmaakt.

Wat me wel uitmaakt ik dat ook de verwarming het lijkt te hebben begeven onder de druk van de lage temperaturen. We mogen wel concluderen, mijn excuses dat de NS er nu wéér bij wordt gehaald, dat het charme offensief van blauw gele vervoerder bepaald niet heeft uitgepakt zoals gehoopt. Ruim 77%, wat naar mijn idee 99% moet zijn, heeft geen vertrouwen meer in de NS.  Mijn tripje Hoofdstad – Utrecht duurt normaal gesproken van deur tot deur een uurtje, als het echt tegen zit anderhalf. Vandaag een kleine 4 uur.

Wat ik me tijdens het wachten voornamelijk afvroeg: wat zouden types als ons aller McGyver, The A-Team en Q op dit soort momenten doen? Dit zijn toch de knappe koppen die met enkele simpele handigheidjes overal een gat in schieten. Ik zie continue mensen glibberen en glijden, vind verloren handschoenen op straat, mutsen in de tram en sjaals in de trein. Vuile schoenen, broeken en vochtige jassen maken de dag er voor veel mensen niet beter op. Daarom een paar huis-tuin-en-keuken-tips om zelf toe te passen, te kopen of cadeau te doen.

Voor de handschoenen is het makkelijk. Mijn kleine neefje weet niet beter en zelfs een vriendin van mij gebruikt ze nostalgisch: die twee wanten met het touwtje ertussen. Voor de fietsers onder ons, zij het met ouderwetse terugtrapremmen, schijnt het bevestigen van een tie wrapje na elke spaak het fietsen door de sneeuw en over stukken ijs kinderspel te maken. De man die onze post komt bezorgen had niet alleen zijn banden van tie wraps voorzien, maar ook zijn schoenen. Hij wist echter ook te melden dat dit slechts door gebrek aan elastieken kwam, wat toch een stuk beter loopt. Muts is easy: niet afdoen of bivak en de sjaal voor dames heb je in ultra hippe variant: uit één stuk. Je slaat 'm dubbel om wanneer buiten in de kou en enkel voor binnen.
Ben je overigens een beetje een pussy: deze handschoenen hebben een accu en verwarmen lekker door.

Trouwens, wordt de familie sneeuwpop steeds gesloopt? Bouw deze dan om een Amsterdammertje heen of besprenkel hem voor het slapen gaan met water, reken maak dat het pijn doet wanneer deze omgetrapt wordt. Er zijn zelfs overigens geweren voor sneeuwballen op de markt.

Goed, ik ga even van een aansteker en duct tape een vliegtuig maken.

Doe hier maar eens je voordeel mee.

A.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten