dinsdag 18 januari 2011

Cool Cook Alert . Bangers and mash

Ik moet er vooral aan denken door een van mijn tripjes naar het noorden van Engeland. Bij een enkel bezoek aan Whitby besloten we 'fish & chips' te gaan eten in een tentje dat daar in heel Engeland bekend om stond. Nu eet ik geen vis, dus ging ik iets vlezigs van de kaart: bangers & mash. Worstjes met puree. Sindsdien is dit traditioneel Britse (en simpele) gerecht één van mijn favorieten...

Zelf maak ik regelmatig een variatie met doperwtjes. Standaard 'on the side' is een chutney van uien. En dat is genieten! Makkelijk te maken ook, alleen even spelen met de timing.

We hebben nodig voor vier personen:

* 1200 gram kruimige aardappels;
* 6 uien;
* 500 gram doperwten (deep-freeze);
* vier mooie worstjes (ik gebruik hier worstjes van het Vechtdal-varken via Rob Rijks;
* 250 ml rode wijn;
* balsamico;
* bieslook;
* suiker;
* peper;
* zout;
* boter.

Voor de puree: aardappels koken met een flinke snuf zout (ca. 18 min.) en dan stampen met een beetje peper en boter (melk kan ook, maar dat maakt 't voor mij te smeuïg). De gehakte bieslook er vervolgens door heen 'vouwen' met een lepel of vork.


Voor de doperwten: diepvrieserwten in een pannetje et water koken. Minuut of vijf tot ze mooi beetgaar zijn.

Voor de worstjes: zal van de worst afhangen. Altijd even flink aanbraden en dan op laag vuur laten doorgaren.


Voor de chutney: de uien in slierten langzaam bakken tot ze glazig zijn. Scheppen suiker toevoegen tot een stoperige substantie ontstaat. Dan aanvullen met de wijn en de balsamico en rustig laten inkoken. Heerlijk voor op brood ook, een dag later.


Het resulaat...

Foto's met dank aan Instagram

Eat tasty!

M.

1 opmerking: