dinsdag 11 januari 2011

'Starbucks' wordt ' '



Zelf ben ik nog nooit in de Verenigde Staten geweest dus met de echte Starbucks-cultuur ben ik niet bekend. Mijn ervaringen met deze koffieketen zijn gebaseerd op een aantal bezoekjes in York (Eng) en later op Schiphol (in eerste instantie na, later ook voor de douane). Ik ben zo iemand die dan meteen uitpakt met een driedubbele frappucino met aardbeisaus en extra slagroom. Ofzo.

Het verhaal achter Starbucks heeft relatief weinig geheimen. Een jaar of twee geleden las ik 'Starbucks', de vijf principes van het succesverhaal' door Joseph Michelli. Een interessant boek voor iedereen die geïnteresseerd is de opbouw van dit soort grote merken.

Een klein weekje geleden was ik, zeker na het lezen van bovengenoemd boek, dan ook enigszins verbaasd over het bericht dat Starbucks haar logo redelijk ingrijpend gaat veranderen. Dit gaat 'm worden:
De belangrijkste verandering zit 'm overduidelijk in het laten vallen van de naam. De bekende groene kleur, die de 'sirene' (nee, het is geen zeemeermin) eerst omringde en werd opgevuld met de letters, is verplaatst naar de afbeelding zelf.

Een logische reden voor de wijziging zou zijn dat Starbucks zich aan het voorbereiden is op een groter aanbod van producten. Met name de groothandelspositie (in verschillende landen is koffie en ijs van dit merk al te verkrijgen) in supermarkten zou daarmee kunnen worden versterkt.

Op het web is de kritiek op het merk groot, omdat te weinig consumenten de sirene direct aan de keten zouden verbinden. Het Parool maakte gisteren een - in mijn ogen - terechte opmerking dat dit beeldmerk bij lange na niet zo herkenbaar is als bijvoorbeeld de 'swoosh' van Nike en de driepoot van McDonald's.

Zelfs als je nog nooit bij Starbucks bent geweest is de kans klein dat je nooit eerder bent geconfronteerd met de bekende witte koffiemok met het Starbucks-logo. Tot verbazing van velen gaat ook die uit het assortiment verdwijnen. De mok zou te gedateerd zijn en worden vervangen door een meer 'sofistacated' porseleinen exemplaar, aldus Wilson-Rymer, verantwoordelijk voor de ruim 700 filialen in Groot-Brittannië.

Ik ben benieuwd wat voor een invloed deze wijziging uiteindelijk voor Starbucks gaat hebben. Wie niet waagt, wie niet wint.

M.

PS: aansluitend op dit nieuws vond ik het wel leuk mee te krijgen dat de Britse regering deze week heeft besloten wettelijk te laten vastleggen dat de afbeelding van de Koningin op postzegels aanwezig móet blijven. Dit wordt nog even geregeld voordat de postbedrijven daar geprivatiseerd gaan worden :)

PS2: leukste tweet binnen #starbucks naar aanleiding van de logoverandering: 'at this rate, by the year 2084, it'll just be an extreme close-up of her nostrils'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten