woensdag 12 januari 2011

proeven, proeven en niks kopen


Afgelopen maandag is de Horecava weer van start gegaan. Een jaarlijks terugkerend evenement voor de horeca. Nieuwe producten, diensten, gadgets, servies, installaties, drankjes, voedsel, noem het maar op, wordt hier gepresenteerd. Doel is voornamelijk aandacht genereren.

In het begin is het te gek. Je kijkt je ogen uit, denkt nieuwe trends te kunnen zien, proeft het één en ander, krijgt overal samples, foldertjes en andere meuk in je handen geduwd, waarna je afgepeigerd van de 20 gelopen kilometers huiswaarts keert. Thuis aangekomen flikker je de hele tas met troep linea recta in de prullenbak, denkt er nooit meer aan en ziet misschien één of twee van de 40 nieuwe en geproefde drankjes ooit nog eens voorbij komen. Herkenbaar? Klopt. Het is namelijk een beurs als iedere andere. Een soort jeukbijeekomst als de huishoudbeurs. Een tweede paasdag op de woonboulevard of zaterdag in de herfstvakantie op de zwarte markt te Beverwijk. 

"Elk zichzelf respecterend merk moet zich laten zien". Vaak gehoord, hoewel ik me afvraag of dat zo is. De Heinekens en Bacardi's van deze wereld doen het goed. Flinke stand neerknallen, zootje bobo's en lekker netwerken. Dat heeft zin en levert wat op. Maar het gros staat met een armetierige 10 vierkante meter duurbetaalde flyers uit te delen, waar ze vervolgens nooit meer wat van horen. Of  geven presentaties voor de clubapp waar je 2000 per jaar voor betaalt en vervolgens minder mogelijkheden krijgt dan het gratis foursquare.

De organisatoren van de beurs voor "verrassend ondernemen" hangt er elk jaar ook een paar thema's aan. Heeft u een bus talkpoeder en pot vaseline klaar staan? Hier komen ze: Vintage Chique, Fast Fresh, Local Hero, New Dutch. Met andere woorden: Tweedehands, Koken in water, Van het (Neder)land, Stamppotten. 

Misschien is het wat over de top, wat kritisch, maar ook dit zijn open-deur-trends en 2010 termen. Ongetwijfeld zijn er talloze ondernemers die veel hebben aan de beurs, met stand of als bezoeker., maar ik vraag me af of het door bedrijven niet om de verkeerde redenen gedaan wordt. Mocht je ooit een eigen zaak beginnen is het een uitstekend middel om marktonderzoek te doen voor grote aankopen, maar reken op niet meer dan een lopend buffet van veel te zoete en gekleurde suikerdrankjes en instant fast food zonder voedingswaarde. 

Proost.

A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten