zaterdag 15 januari 2011

We bellen!


Blackberry, iPhone, HTC, Nokia, dat zijn toch wel een beetje de gevestigde en meest gebruikte merken mobiele telefoons vandaag de dag. Hoewel er meer, veel meer zijn, gaat het er steeds meer om spannen wie het grootste marktaandeel heeft. Waar Nokia zich voorheen als nummer 1 positioneerde, neemt Apple langzaam maar zeker de fakkel over. HTC en Blackbeery zijn weer meer zakelijk ingesteld en bieden complete oplossingen voor grote bedrijven, met aangepaste besturingssystemen en velerlei intranet mogelijkheden.


Deze week bracht KPN naar buiten de telefooncellen op straat af te schaffen. In 1931 verscheen op het Valeriusplein de eerste Nederlandse telefooncel. Een grijsbruine uitvoering van de welbekende rode Engelse cel. Door de jaren heen hebben we verschillende vormen en met name groene cellen, zuilen en palen gehad. Volgens Hoewel er tot 2008 zelfs een wet was dat er per 500 inwoners een telefooncel moest zijn, levert de belkubus niet meer op wat nodig is voor 
onderhoud ervan. Er worden er meer gesloopt dan gebruikt. Zeker met alle gsm'etjes. 


Van de week had ik het er nog met huisgenoten over. Vroegah sprak je gewoon een bepaalde tijd af op een bepaalde plaats. En dan was je er. Hoefde je ook nog maar 6 en later 7 cijfers te onthouden. Was ik dan overdag in de stad met vrienden, moest ik het thuisfront uiterlijk om half 6 laten weten of ik thuis at en zo ja, hoe laat ik thuis zou zijn. Maar geen mobiel en geen zin om een kwartje te verspillen. Wat nu? Collect Call baby! Prachtig was dat. Ik belde naar huis, volgde de instructies en vervolgens moest je je naam inspreken. Had je vijf seconden de tijd voor. In moordtempo wist ik er dan uit te brengen: "Hoi mam, met A. Je hoeft de kosten niet te accepteren, ik ben in de stad en eet thuis. Ben er om half zeven. Doei." Dan blijven hangen en wachten tot de KPN dame vriendelijk vertelde: 'De ontvanger accepteert de kosten niet, de verbinding wordt nu verbroken." Dan wist ik dat het ok was. 

Lang vervlogen tijden. Misschien laten ze de hoogste telefoonzuil wel staan ter herinnering, de Body Building in Haarlem. 


12 uur op 't Leidse?

A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten