donderdag 3 februari 2011

Location based marketing


Één van de meest succesvolle crossmedia apps van dit moment is Foursquare. Hoewel het bedrijf pas in maart 2009 van start ging en in Amerika het best even duurde voordat het op gang kwam, telt het bedrijf inmiddels 6 miljoen gebruikers. Wereldwijd werd de dienst in 2010 voor check-ins meer dan 380 miljoen keer gebruikt. En het bedrijf maakte een groei mee van 3400%!! Ik ken managers die jaloers zijn op dat soort cijfers. Hier een infographic van Foursquare in 2010.


Hoewel veel mensen in Nederland nog steeds vragend kijken naar de location based marketing machine, worden ook in ons kikkerlandje stappen gemaakt. Zo is Heineken onlangs een samenwerking aangegaan, waardoor je met je check ins e-tjes sprokkelt, die dan weer te besteden zijn.
Verder zijn er velerlei specials, aanbiedingen en badges te verdienen door het inchecken. Het kan wel eens een grote stap zijn, aangezien het in veel landen al kortingen op kleding, aanbiedingen in restaurants en special treatments oplevert.

We hebben ook een slap Nederlands aftreksel van het nieuwe burgemeester status opleverende appje, feest.je. Feit is wel dat het erop lijkt dat andere location based applicaties als Gowalla en Facebook/Google Places het lijken af te leggen. Boze tongen spreken over minder privacy, maar het spel element en het social media vernisje blijken toch de overhand te hebben.

We checken in!

A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten