woensdag 24 november 2010

Kunstontwikkeling voor early adopting commercie

Nietsvermoedend fietste ik maandag over het Damrak. Aangekomen bij de Dam trok een ongebruikelijk licht mijn aandacht. Op Dam Square had zich inmiddels een grote groep belangstellenden gevormd. Toeristen, locals en BN-ers keken vol verbazing naar het statige pand aan de Noordzijde.


Een jaar of drie geleden deed ik mijn eerste ervaring op met deze laatste ontwikkeling op het gebied van kunst. Hi Res Visual Art werd op een schreeuwerig affiche aangekondigd. Geen idee wat te verwachten. Inmiddels staat het kunstig weergeven van alles wat je maar kan bedenken op gebouwen bekend als video mapping of ook wel urban projection genoemd. Het meest indrukwekkende zijn de gigantische projecties op gebouwen, hoewel het lichtkunstje toepasbaar is op alles wat je maar kan bedenken.

Hoewel het een vrij gecompliceerde aangelegenheid is, wat techniek betreft, komt de basis neer op een paar simpele stappen. Allereerst dient de artiest een digitale 3D tekening te maken van het onderwerp waarop geprojecteerd zal worden. Vervolgens maakt de artiest, wederom digitaal en wederom driedimensionaal, visuele hoogstandjes die exact uitgelijnd worden met de tekening van het "scherm". Na juiste opstelling van een professionele en enorm krachtige beamer, kan het spektakel beginnen. Om de beleving compleet te maken wordt vaak met muzikale ondersteuning gewerkt.

De early adopters zouden kunstenaars als Pablo Valbuena zijn, die in 2008 het stadhuis in Den Haag uitlichtte. Zoals te zien een vrij simpele vertoning, althans zo lijkt het. Inmiddels heeft de kunstwereld het mapping al uitgediept en de originele santekraam achter zich gelaten. Augmented spaces is het nieuwe hitje onder de creatieven. Slimme jongens hebben het opgepikt en pikken een commercieel graantje mee. Zij scharen zich dan wellicht bij de early majority, het is zeker dat we hier nog veel van gaan zien en horen.
Om even de terugslag te maken met afgelopen weekend, is het misschien een idee voor de vaderlandse artistieke vrije geesten om niet gelijk over te stappen op een nieuw project, maar eerst een paar opdrachten die betaald worden te voltooien.


Zoals H&M haar flagshipstore maandag opende, deed Samsung dit al een paar maanden eerder op het beursgebouw. Ralph Lauren pakte het nog niet zo lang geleden helemaal groots aan, door de nieuwe collectie, inclusief modeshow, te projecteren op een koloniaal pand. De flagship store in het hart van London.

What's next? Het zou mij niks verbazen als we over een jaar of 5 driedimensionale films, voetbalwedstrijden en concerten bekijken op straat. Of sterker nog, dat musea op binnenplaatsen projecteren en geen voorstelling hetzelfde is. Laat het rustig over je heen komen en accepteer deze stap naar een nieuw tijdperk in kunst. Het brengt in ieder geval weer een enorme hoeveelheid marketing doeleinden met zich mee. Als afsluiter toegepast op een schoen.


A.

1 opmerking:

  1. Wat denk je van het uitzenden van Oh Oh Cherso op de muren van een groot bedrijvenpand ergens in DH een paar maanden geleden?

    BeantwoordenVerwijderen