De verschillende gedaantes van E.R. |
Evan Ratliff, journalist en redacteur van het Amerikaanse tech-lifestyle magazine Wired, zag in bovenstaand gegeven een uitdaging. Geïnspireerd door verhalen van mensen die hun identiteit uitwiste om vervolgens ergens anders nieuw leven te starten, probeerde ook Evan zichzelf los te weken uit de zowel de fysieke als de digitale wereld en opnieuw te beginnen.
Tegelijkertijd schreef Wired een contest uit: Ratliff vinden, 5000 winnen! Ratliff transformeerde in James Donald Gatz, gewapend met nep-visitekaartjes, een nieuw uiterlijk en nieuwe sociale netwerken, en de jacht was geopend. Meteen barste de strijd tussen de kat (het publiek) en de muis (Ratliff) uit. Binnen no time was er een Facebook groep gestart met meer dan 1000 leden die op zoek gingen naar Ratliff. Speurders twitterde onder het hashtag #vanish al hun aanwijzingen online en Google Maps 'mashups' werden gecreëerd. Maar ook oude media werden niet geschuwd; zo werden VERMIST posters gedrukt en werden alle 'oude' relaties van Ratliff per telefoon ondervraagd. Niets van Ratliff's leven bleef verborgen: oude adressen, ex-vriendinnetjes, namen van huisdieren, rapportcijfers.... alles lag 'out in the open'.
Overigens kan dit worden gezien als het schoolvoorbeeld van crowdsourcing, het ging niemand namelijk om die prijs van 5000 dollar, het ging om 1 gezamenlijk doel: Ratliff traceren.
Overigens kan dit worden gezien als het schoolvoorbeeld van crowdsourcing, het ging niemand namelijk om die prijs van 5000 dollar, het ging om 1 gezamenlijk doel: Ratliff traceren.
Het arsenaal van E.R. |
Natuurlijk roept dit verhaal allerlei filosofische, sociologische en culturele vraagstukken op, maar het levert vooral veel gespreksstof op (in de kroeg). Want denk jij dat het mogelijk is om zomaar te verdwijnen om vervolgens een leven ergens anders op te bouwen. En zo ja, hoe zou jij dit aanpakken? A. zou al zijn geld opnemen en de motor pakken richting Oost-Europa. M. zou het openbaar vervoer pakken richting het zuiden en ik... ja dat blijft natuurlijk geheim. Wie weet wordt er binnenkort wel een Coolesoep Contest uitgeschreven?!
Onzichtbare groet,
L.
Hier blijkt volgens mij uit dat het hoog tijd is dat de politie goede marketeers gaat aannemen. Als je bijvoorbeeld "Opsporing Verzocht" zo weet te hypen als deze man zichzelf heeft gedaan, kan je een boel geld besparen op rechercheurs!
BeantwoordenVerwijderenO ja, ik heet eigenlijk helemaal geen David....