donderdag 25 november 2010

Vanishing - (on)mogelijk?

Even een kleine greep uit het brede scala van sociale netwerken waar we tegenwoordig gebruik van maken: Facebook, Twitter, Foursquare, LinkedIn en Hyves. Via talloze portals, al dan niet gekoppeld aan elkaar, geven we aan onze vriendengroep door waar we zijn en wat we daar aan het doen zijn. Zo weet ik dat M. nu koffie aan het drinken is in een cafe in Amsterdam-Oost en dat A. gisteren naar een IDFA voorstelling in de Munt is geweest. Door talloze statusupdates, mobiele foto-uploads en gps checks-ins hoeft niemand ons ooit nog te missen / kwijt te zijn - een simpele speurtocht online en je bent weer gevonden door je 'loved-ones'.



De verschillende gedaantes van E.R.
Evan Ratliff, journalist en redacteur van het Amerikaanse tech-lifestyle magazine Wired, zag in bovenstaand gegeven een uitdaging.  Geïnspireerd door verhalen van mensen die hun identiteit uitwiste om vervolgens ergens anders nieuw leven te starten, probeerde ook Evan zichzelf los te weken uit de zowel de fysieke als de digitale wereld en opnieuw te beginnen. 

Tegelijkertijd schreef Wired een contest uit: Ratliff vinden, 5000 winnen! Ratliff transformeerde in James Donald Gatz, gewapend met nep-visitekaartjes, een nieuw uiterlijk en nieuwe sociale netwerken, en de jacht was geopend. Meteen barste de strijd tussen de kat (het publiek) en de muis (Ratliff) uit. Binnen no time was er een Facebook groep gestart met meer dan 1000 leden die op zoek gingen naar Ratliff. Speurders twitterde onder het hashtag #vanish al hun aanwijzingen online en Google Maps 'mashups' werden gecreëerd. Maar ook oude media werden niet geschuwd; zo werden VERMIST posters gedrukt en werden alle 'oude' relaties van Ratliff per telefoon ondervraagd. Niets van Ratliff's leven bleef verborgen: oude adressen, ex-vriendinnetjes, namen van huisdieren, rapportcijfers.... alles lag 'out in the open'.

Overigens kan dit worden gezien als het schoolvoorbeeld van crowdsourcing, het ging niemand namelijk om die prijs van 5000 dollar, het ging om 1 gezamenlijk doel: Ratliff traceren.

Het arsenaal van E.R.
Nou zou ik hier heel flauw kunnen doen en jullie kunnen verklappen of Ratliff uiteindelijk nog teruggevonden is. Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik je graag door naar het verslag van Evan zelf op Wired.com. Te ongeduldig? Op Marketingfacts vind je een Nederlandse samenvatting.

Natuurlijk roept dit verhaal allerlei filosofische, sociologische en culturele vraagstukken op, maar het levert vooral veel gespreksstof op (in de kroeg). Want denk jij dat het mogelijk is om zomaar te verdwijnen om vervolgens een leven ergens anders op te bouwen. En zo ja, hoe zou jij dit aanpakken? A. zou al zijn geld opnemen en de motor pakken richting Oost-Europa. M. zou het openbaar vervoer pakken richting het zuiden en ik... ja dat blijft natuurlijk geheim. Wie weet wordt er binnenkort wel een Coolesoep Contest uitgeschreven?!


Onzichtbare groet,
L.

1 opmerking:

  1. Hier blijkt volgens mij uit dat het hoog tijd is dat de politie goede marketeers gaat aannemen. Als je bijvoorbeeld "Opsporing Verzocht" zo weet te hypen als deze man zichzelf heeft gedaan, kan je een boel geld besparen op rechercheurs!
    O ja, ik heet eigenlijk helemaal geen David....

    BeantwoordenVerwijderen