dinsdag 16 november 2010

Mode van de straat . corduroy


Toen ik klein was werd ik er al - meestal met tegenzin - door mijn ouders ingepropt: corduroy broeken. Maar zoals het met al die dingen gaat; als je er in je prille jeugd niet van gediend was, vind je het halverwege de 20 juist heel vet. En corduroy is nu nog hip ook.

En het is dan ook niet verbazingwekkend dat ik tegenwoordig regelmatig door second hand-shopjes als Episode en Laura Dolls struin, op zoek naar de mooiste exemplaren. Want, vond ik, corduroy moet versleten zijn. Nieuw corduroy is te 'clean' en bovendien is er momenteel dus een overvloed aan vintage te vinden. Ten eerste is het uiteraard stukken duurzamer om deze te kopen, maar geniet vooral ook van de slijtplekken die er door decennia dragen in zijn gekomen. Zo is iedere broek uniek!

Om iets verder op de 'stof' in te gaan: goede coryduroy is van katoen, niet zelden gemixt met bijvoorbeeld verschillende gewichten wol. Probeer synthetische mixen zoveel mogelijk te vermijden... Dat zal geen verrassing zijn. De 'rib' wordt gevormd door extra vezels van de kruisstof in de basisstof te weven, waardoor die -als het ware- ophopen tot kleine muurtjes. De hoeveelheid en fijnheid van die 'ribs' wordt gemeten per inch en kan variëren van ongeveer anderhalve rib per inch (huge!) tot 21 ribjes per inch. Een hoge 'ribcount' geeft dus een veel smallere rib en daar ontleent men ook wel de term 'baby rib' aan. Perfecte stof ook voor een hemd trouwens.

Een corduroy broekje combineer je met een flanellen hemd, een warme trui (of één van LJ's favorieten), een Engeneer's Jacket van Post Overalls (fantastico!) en een paar mocassins. Vergeet je broekspijpjes niet op te rollen ;)

Cheers,

M.

2 opmerkingen:

  1. Is het nou een hemd of een shirt? Ik ben de draad kwijt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee David, bedoel je een Green of een Black label shirt?

    BeantwoordenVerwijderen