donderdag 18 november 2010

Social Media, Part II - 'Hoe je digitale vriendschappen te managen....'

Ons blog coolesoep.nl is nu ruim een maand up-and-running. Als we terugkijken op de berichten die hier zijn gepost de afgelopen maand zien we dat het bericht van A. over Social Media verreweg de meeste hits heeft gegenereerd (80x). Social Media is hot, en dus ook op coolesoep. Onder het mom 'geef de lezer wat hij wilt' volgt vandaag het tweede hoofdstuk in deze, waarschijnlijk oneindige, social saga.



Vandaag ga ik in op de nieuwe ontwikkelingen omtrent het begrip 'vriend'. Sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en Twitter hebben geresulteerd in een explosie (understatement!) van het aantal vrienden. Niet alleen behoren mijn real-life vrienden nu tot mijn virtuele vriendengroep, maar slimme algoritmen, cross-links en andere technische vernuftigheden zorgen ervoor dat ook het het meisje van de bakker, die vage teamgenoot van vroeger en die oud-klasgenoten nu allemaal gezellig samenkomen op mijn wall.

Maar wat voor toegevoegde waarde hebben deze deze get-togethers met mijn digitale amices nou eigenlijk? Een frequent gestelde vraag, zowel in de wetenschap als in de maatschappij (ik daag je uit eens te Googlen...).  Steeds meer stemmen gaan op voor het handhaven van  'kwaliteit boven kwantiteit'-criterium binnen je digitale vriendenkring en buzzwords als 'unfrienden' en 'a-social networking' vinden gretig aftrek. Gisteren was het trouwens internationale 'unfriend' dag, hoeveel heb jij eruit geknikkerd?

Maar ook de ontwikkelaars zitten niet stil op hun bureaustoeltje en springen slim op deze nieuwste trend in. Graag geziene DWDD gast en new media expert Alexander Klopping refereerde maandag naar het nieuwe Iphone appje Path op zijn weblog. Dit programmatje is als een soort van mini-sociaal netwerk die het mogelijk maakt om foto's te delen binnen een cirkel van maximaal vijftig vrienden of familieleden, niet meer. 

Andere applicaties richten zich niet zozeer op het verkleinen van je vriendengroep maar eerder op het integreren van al je sociale werelden in 1 overzichtelijk interface. Door een vriend werd ik laatst gewezen op Flipboard voor de Ipad. Dit programma analyseert je social media gedragingen en maakt op basis hiervan een gepersonaliseerd social magazine. Blijkt er dus uit mijn data dat A en ik veel op elkaars Facebook-wall posten dan wordt A.'s newsfeed automatisch op de voorpagina van mijn eigen tijdschrift gepubliceerd. Best wel cool, toch? Maar ook simpelere applicaties zorgen ervoor dat het bijhouden van digitale vriendschappen eenvoudiger, sneller en minder omslachtig wordt. Met Friends en SocialPhone worden alle sociale netwerken van een vriend opgeslagen onder 1 naam+nummer in je telefoonboek, een soort van actief adresboek dus. En daarmee is eigenlijk weer de cirkel rond, want hoelang duurt het voordat zo'n systeem weer log en daarmee onhandelbaar wordt?

Path: alle sociale actie in 1 overzichtelijk interface
Mij doen deze ontwikkelingen in ieder geval sterk denken aan sociale ontwikkelingen die zich afspelen wanneer je voor het eerst naar de middelbare school gaat. Groen als je bent waai je met zoveel mogelijk winden mee om zo goed mogelijk er tussen te passen. Wanneer dit lukt groeit je vriendengroep exponentieel en wordt deze vervolgens 'to much to handle'. Om uiteindelijk op het einde van je middelbare schoolcarriere te eindigen met maar een handjevol echte goede vrienden.

Zal dit ook zo met Facebook gaan, heb ik over een paar jaar nog maar tien vrienden waarmee ik in de online kroeg afspreek? Who knows...

L.

P.S. Gisteren was het trouwens internationale 'unfriend' dag, hoeveel heb vrienden heb jij van je virtuele speeltuintje weggestuurd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten