dinsdag 14 december 2010

Cool Magazine Alert . Monocle

Als tijdschriftenliefhebber heb ik het altijd lastig gevonden om een zo compleet mogelijk magazine vinden dat - ook voor mannen - een balans weet te vinden tussen maatschappelijke vraagstukken en totaal onbelangrijk gewemel over design en mode. Een intellectuele, maar vooral ook een relativerende en vrolijke inslag is een must. Gelukkig werd Tyler Brulé in 1968 geboren. In 2007 stichtte hij mijn lijfblad: MONOCLE.

Midden jaren negentig startte Brulé zijn tijdschriftencarrière met het oprichten van Wallpaper*,
een blad dat zich toen nog richtte op stijl en mode in het algemeen. Inmiddels heeft interieur en architectuur daar al jaren de overhand. In 2003 had Brulé, die toen al sinds 1997 editorial editor was na een overname door Time Warner, het wel gehad met zijn bewerkte geesteskind. Hij verliet het nest en ging zich langzaam maar zeker richten op iets waar hij echt weer zijn eigen gezicht kon laten zien. Resulterend in MONOCLE.

MONOCLE is een bijna maandelijks uitgegeven blad dat zich richt op alle facetten van het leven. Steeds met andere onderwerpen, maar iedere uitgave kent een opbouw met de vijf eerste letters van het alfabet, die elk weer een bepaalde categorie beschrijven:

* A: Affairs - de politieke inslag;
* B: Business - de financieel-economische inslag;
* C: Culture - de culturele inslag;
* D: Design - de inslag van mode, interieur, etc.
* E: Edits - overige inslagen ;)

Met kantoren in Londen, Zürich, New York en Tokia mag MONOCLE zich zonder moeite rekenen tot internationaal gelezen bladen. Schrijvers zijn vaak tevens werkzaam bij 'eersteklas' mediabedrijven als de BBC en The New York Times. Éénmaal per jaar bundelen ze tevens hun krachten om een lijst op te stellen van 'most livable cities in the world'. Daarbij worden onder andere veiligheid, openbaar vervoer, klimaat en gezondsheidszorg in ogenschouw genomen. Dit jaar was München de even onverwachte als gelukkige winnaar. Amsterdam heeft zijn debuut in de top10 nog niet gemaakt...

Wat ik als een absolute pre zie is de bijna kinderlijke vormgeving van het blad. De chaotische maar tegelijkertijd zeer overzichtelijke indeling van teksten worden afgewisseld met geweldige tekeningen van illustrators als Adrian Johnson en Takashi Kuwahara.

Het succes van MONOCLE blijkt tevens uit het grote aantal samenwerkingen met bijzondere merken. Zo werden samen met Gitman Bros. hemden ontwikkeld, maakte MONOCLE met Woolrich een mooi jack en zijn er ook al verschillende cd's uitgebracht. Kers op de taart is de komst van real-life MONOCLE-shops in (inmiddels) Londen, New York, Los Angeles, Hong Kong en Tokyo. In deze mini-winkeltjes wordt een zo groot mogelijk assortiment van de samenwerkingen aangeboden. Zo blijkt maar eens dat

De website is uitermate plezierig. Meer dan regelmatige columns van verschillende handen wisselen af met goede achtergrondinformatie over interessante onderwerpen. En ook de webshop is dus zeker een bezoekje waard. Tevens kun je hier de wekelijkse radioshows live luisteren. Iedere zondagochtend moet je even een uurtje inruimen voor The Monocle Weekly, waarin Brulé samen met onder andere Andrew Tuck (gewéldig accent!) gasten uitnodigt en van alles bespreekt. Van zinnig tot onzinnig. Op een vrolijke manier. En dat is MONOCLE.

MONOCLE is te koop bij de betere boekhandel, maar bijvoorbeeld ook bij De Bijenkorf.

M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten