woensdag 8 december 2010

Groen Clubben


Nadat het Sinterklaasweekend al in het teken stond van de commerciële uitbuiting van het gezond leven concept, liep ik tegen een aantal andere, niet alleen groene, zaken aan, met name in het uitgaanscircuit. Ook daar lijkt het duurzaam ondernemen te zijn aangekomen.

In 2005 zette Enviu een eerste stap in de richting van het zo verantwoord mogelijk omgaan met energie in een discotheek. De immense hoeveelheid energie die daar namelijk verbruikt wordt voor alle licht, geluid en visualisaties kan minder, aldus Enviu. Het principe komt neer op een dansvloer waarin veren zitten die energie opwekken middels de bewegingen van de bezoekers. Nu moet je niet denken dat je met z'n alle een discotheek even laat draaien, maar reken op een 5 à 10 watt per avond per persoon. Een goed begin om op verder te borduren.

Onlangs werd Club AIR uitgeroepen tot meest milieubewuste club van Amsterdam. Zo zijn de vloeren vervaardigd uit vermalen autobanden en werken de toiletten waterbesparend door middel van een systeem wat vergelijkbaar is met dat in een vliegtuig. Ook komt alle drank uit leidingen, water uit de kraan en gebruiken ze groene stroom. Dit zijn allemaal prachtige initiatieven, maar zijn hier en daar geen kritische noten te plaatsen?

Allereerst heb ik het idee dat het de gemiddelde bezoeker vrij weinig kan schelen of hij staat te feesten onder het genot van een met groene stroom voorziene discolamp. Daarnaast zijn deze lampen makkelijk te vervangen door LED verlichting, die naast het voordeel van minder energieverbruik (de zuinigste bespaart 85%), alle verschillende kleuren kunnen aannemen en geen warmte afstoten, waar normale lampen hier soms wel 50% van hun energie voor gebruiken.

Ten tweede moet de uitbater een afweging maken tussen kwaliteit en duurzaamheid. Als die post mix drankjes zijn niet binnen te houden. Een flesje fris blijft gewoon echt lekkerder. En wijn uit een tapsysteem? No thanks. Al is het maar vanwege het idee. Ook het water, waar je per glas €1,50 voor betaald is gewoon kraanwater. Het gaat dan wel door een filter en een deel van de opbrengst naar de VN, er zal in ieder geval niet op ingeleverd worden. Schenk dat tenminste het glas goed vol en bovendien: water is water, gewoon gratis, stukje service. Te meer vanwege de prijzen voor fris en bier, respectievelijk €2,30 en €2,50. Tot slot zou het mooi zijn als de horeca eens gaat kijken naar meer dan slechts de zaken die direct aanwijsbaar en, mits goed gecommuniceerd, te ervaren zijn door de gasten. Ter illustratie: de Melkweg spuit net als veel andere zaken wel 7 dagen per week rondom het pand de straat schoon met een brandslang. En lekker met zijn drieën staan kijken. Geef €50 uit aan drie goede bezems, ook fairtrade te verkrijgen, dan spaar je pas het milieu. (ver)Bouwen kan met gerecycled materiaal, spoelen met regenwater en schoonmaken ook een stuk milieubewuster.

Tot zover mijn relaas. Probeer eens wat verder te kijken dan je neus lang is, met name als ondernemer en niet alles zo te verpakken dat het duurzaam lijkt, maar ook zelf eens kritisch af te wegen of het slechts een deel naar buiten is wat je groen doet, of dat de gehele organisatie er mee bezig is. Begrijp me niet verkeerd, uitstekend dat clubs zoals AIR dit soort zaken serieus neemt, maar in mijn ogen is het vaak nèt niet.

Voorlopig blijft Coole Soep weer even vrij van groen geneuzel.

A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten