vrijdag 17 december 2010

HEMA 2.0


Een sterk assortiment en een superpositief merkbeeld maakt HEMA voor mij al jarenlang één van de belangrijkste winkels in ons kikkerlandje. Dit soort reclames draagt daar voor het oer-Hollandse gevoel nog eens flink aan bij...
We moeten niet vergeten dat achter HEMA een onnoemlijk grote marketingmachine actief is. Ik weet me nog goed te herinneren dat het echt een ingekakt en oubollig merk geworden was.
Tenminste, zo groeide ik ermee op. Naar de HEMA ging ik alleen met opa en oma.

Het moet ergens begin jaren '90 geweest zijn dat de HEMA begon om te klimmen uit dit treurige dieptepunt. De 'Hollandsche Eenheidprijzen Maatschappij Amsterdam' schrijft vanaf 1985 jaarlijkse designwedstrijden uit en ik denk dan ook dat daar een groot aandeel van de 'opkomst' uit te verklaren is. Het heeft de winkelketen langzaam maar zeker een 'hippig' imago gegeven. Ze hebben er alles en over het algemeen ziet het er leuk en vrolijk uit. Potten, pannen,
kinderspeelgoed en bandenplaksetjes. De HEMA is een (inmiddels) 21e eeuwse Winkel van Sinkel geworden.

Dat het bestuur niet op zijn lauweren rust blijkt uit het feit dat men ook de afgelopen jaren innovatie van concept an sich prioriteit heeft gegeven. Het in 2007 door Lion Capital overgenomen concern lijkt 'food' steeds belangrijker te gaan vinden. Buiten de (op z'n tijd) voortreffelijke 'halve warme' worst, is een significant van veel filialen inmiddels uitgebreid met kleine supermarktgedeeltes, waar je sinds kort ook terecht kan voor verse groente en vruchten.

Verder heeft de HEMA de afgelopen periode verschillende POP-UP stores geopend. Zo liep ik zelf een maandje geleden op de Haarlemmerstraat tegen een HEMA Sinterklaas Winkel aan, die inmiddels omgebouwd is tot een Kerstvariant. Dat het assortiment uitsluitend op de feestdagen is aangepast is overbodig om te melden. Via internet kwam ik er ook nog eens achter dat ze midden in Londen met de Sinterklaaswinkel hetzelfde hadden gedaan. Zo zat de Goedheiligman ineens tussen de rode dubbeldekkers op zijn witte schimmel. Doel van dit initiatief was om de Britten kennis te laten maken met een 'andere feestdag'. Overigens bleven de Pieten verdacht wit...

Uiteraard is de HEMA ook online goed op alle ontwikkelingen ingesprongen. Met een goede, overzichtelijk website (en webshop) stralen ze de merkwaarden uit en bieden ze al jaren een fijne online service. Zij hebben snel, slim en correct ingesprongen op de vraag naar het online bestellen van foto's. Zo goed zelfs dat ze hierin een gigantische marktaandeel hebben weten te pakken [in 2007 waren ze zelfs marktleider - recentere gegevens kan ik niet vinden]. Daar hebben de gespecialiseerde fotowinkels mooi liggen slapen. Al zal dat geen verrassing zijn.

En jahoor, er wordt vanuit het hoofdkantoor in onze hoofdstad ook actief getwittert. De pagina op Facebook heeft wat minder aandacht gekregen... Online was er overigens wel flinke aandacht voor een initiatief van het Amsterdamse kantoor Mediamatic. Zij lanceerden in de zomer van

2007 het concept 'EL HEMA'. Om de bedenkers te quoten: 'EL HEMA behandelt vrij en nieuwsgierig de vraag of er een Arabische HEMA kan bestaan. Niet expliciet een Islamitische
HEMA, maar eentje die de Arabisch-Nederlandse culturele uitwisseling bevordert'. Overigens was het bestuur van
de HEMA, dat niets met het idee van doen zou hebben, hier aanvankelijk niet zo over te spreken... De vraag is of die dreigementen oprecht waren of alleen werden geuit om meer publiciteit te genereren. Een aantal weken later zaten de HEMA'ers vrolijk in de jury van de EL HEMA-ontwerpwedstrijd.

Een kleine domper op de feestvreugde zijn de verhalen die het afgelopen jaar verschenen over de slonzige uitstraling in de winkel en van het personeel. Er leek intern heel wat mis te zijn, maar die kritiek is uiteindelijk redelijk geluidloos doodgebloed. Weinig aan de hand kan ik alleen maar concluderen.

Eens even kijken of ik ergens nog een piek kan kopen. Bij de HEMA natuurlijk...

M.

2 opmerkingen: