donderdag 30 december 2010

Retro in 2010



Het einde van 2010 nadert en Coolesoep kijkt de laatste paar dagen terug op een roerig jaar. Diverse lijstjes hebben de revu hier al gepasseerd, dus op dat vlak laat ik jullie even met rust.

Voor mij 2010 ook het jaar geweest waarin het concept 'retro' (of vintage of nostalgia) wederom een doorstart maakte. Eerder sprak hier al over de vreemde drang van mensen om foto's ouderwets te laten lijken met het gebruik van technieken van nu. Denk hierbij aan iPhone apps die 8mm camera effecten kunnen simuleren etc. Maar ook retroblogs zijn erg hipperdepip deze dagen, bijvoorbeeld MyParent Were Awesome en Retroblog.net

Maar 2010 is voor mij ook het jaar van de 'cd revival'. Ik, ook een fervent cd-koper, was de laatste paar jaren verwend door het grote aanbod (illegale) muziek op het internet. Een cd kocht ik nog zelden, tot dat ik naar Londen verhuisde. Mijn internetverbinding op mijn 2x2 studentenkamertje deed denken aan slome inbelmodems van vroeger en het downloaden, laat staan streamen van muziek, was simpelweg onmogelijk. Gelukkig is media in het algemeen spotgoedkoop in UK en kocht ik naar hartelust cd's en dvd's, zowel nieuw als 2e hands (weer retro dus). Tijdens mijn tijd in Londen leerde ik diverse nieuwe bandjes kennen; Two Door Cinema Club, Broken Bells, Marina and the Diamonds, the XX, Ellie Goulding en natuurlijk Mumfords and Sons. Die laatste band bracht in 2010 hun eerste album uit - welke ik helemaal grijs heb gedraaid. Aaaah sweet memories: The Cave van Mumfords and Sons, overigens ook 3voor12 Song of the Year 2010:


Toch ben ik ook in Nederland nog goede nieuwe bands tegengekomen. De laatste nog vorige week in mijn favo mediawinkel Concerto, het vijfde album van de Britse band 'The Coral' (album titel: Butterfly House). Om het rondje weer compleet de maken: hier spat de nostalgie bijna vanaf. Jetfaders, psychedelische gitaarsolo's en de machtige stem van leadsinger James Kelly - zo ontzettend gaaf, om kippenvel bij te krijgen! Meezingen of headbangen, het kan allemaal met The Coral. Voor mij komt The Coral dus om een dikke tweede plaats, vlak achter Mumford and Sons. Maar een trend is duidelijk te merken, retro folk is nog nooit zo hip geweest.



Ik zet mijn cd'tjes morgenavond lekker op en ga ouderwets een bordspel spelen ;)

Alvast een mooi O & N feest toegewenst en tot in 2011...

L.

P.S. Toch stiekem wat muzieklijstjes lezen? Klik hier en voor leuke korte docus en veel muziekkennis, kijk eens naar de Top 2000 a GOGO

Geen opmerkingen:

Een reactie posten