vrijdag 7 januari 2011

Cool Cool Alert . LEGO


Ik moet tussen de 6 en 10 jaar oud geweest zijn, toen ik op een willekeurige zondagmiddag met mijn vader langs mijn opa en oma ging. Het wekelijkse kopje koffie. Mijn moeder bleef thuis en ik was ervan overtuigd dat ze goed zou zorgen voor het LEGO-dorp dat ik de zaterdag ervoor in de woonkamer had gebouwd. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat het dorp zo'n 16 vierkante meter besloeg.

Als ik het me goed herinner was er een stratenrace aan de gang. Een soort Monaco van LEGO-land. Daarvoor kwam ik het goed uit dat ik in het bezit was van de hoofdtribune en een aantal tankauto's van Octan. De race reed langs de brandweerkazerne, het politiebureau en natuurlijk het 'Grand Central Station', de toegangspoort tot het circuit voor LEGO-mannetjes van 'far and beyond'. De inwoners van het dorp stonden aan de kant van de weg te kijken of waren in hun driehoekige huizen aan het ontspannen.

Nu was ik echt wel creatief toen ik klein was, maar als het om LEGO ging werd ik beperkt door de doos. Dat wil zeggen: dat wat ik bouwde met de stenen uit een bepaalde doos, was dat wat er op de doos stond. Stenen werden niet aan andere projecten ontleend. Netjes en overzichtelijk*.

Hoe groot was de horror toen ik die zondagmiddag thuis kwam. Mijn oom was even bij mijn moeder op bezoek geweest. Met zijn stiefkinderen. Meisjes. IJslandse meisjes. Ik zag het in één oogopslag. De dokter zat achter het stuur van een raceautootje, de stoere coureur had ineens lang rood haar en zat op een pony, het ziekenhuis leek wel een café en schoorstenen van de woonhuizen, waren verplaatst naar het dak van het station. Hell.

Ik ben, immer in tranen, dagen bezig geweest de boel weer te herstellen, maar het spelen met LEGO is daarna nooit meer hetzelfde geweest.

Zo nu en dan kom je het weer tegen en dan borrelt dat kindergevoel weer op. Face it, op volwassen leeftijd nog LEGO'tjes bouwen is niet cool. Het LEGO 2.0 resultaat wel. Dit zijn wat hoogtepunten:

James May, met name bekend van dat autoprogramma, maakte er ook een dolle boel van:


Ohja, er is ook een app'je voor je iPhone! Kun je je foto's bewerken tot een LEGO-bouwsel...

Bouwze!

M.

* wat ook verschrikkelijk was: dat andere kinderen met ánder speelgoed (Barbies, Playmobil, etc) in je LEGO-dorp gingen lopen. Alsof die verhoudingen kloppen!?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten