maandag 28 februari 2011

Patatje Droppie?



Met mijn brakke kop strompel ik de trap af op zoek naar een groot glas koud water. Nog half slapend loop ik zonder na te denken richting de kraan. Plots word ruw wakker geschud door een neongele vlek die mijn gezichtsveld binnendringt. WTF is dat gele gevaarte wat  me daar op de bar ligt aan te gapen. Dan zie ik het: het is een zak chips, smaak Patatje Joppie. Niet het eerste waar ik denk op een brakke maandagochtend...


Customizing en consumer product development, twee buzzwords die het de laatste paar maanden klaarblijkelijk goed doen tijdens (nachtelijke) brainstormsessies van reclamebureaus en/of marketing afdelingen. Met slogans als 'Design your own blabla' of 'Maak de smaak' draaien marketeers doelbewust de machtsverhoudingen tussen consument en producent om. Niet langer zijn het hippe designers of andere trendsetters die jou in een bepaald doelgroep-hokje willen duwen, jij als consument beslist nu zelf op welke Nike's je loopt en wat voor soort smaak chips je eet. 

Dit is allemaal leuk en aardig, maar bedrijven doen dit natuurlijk niet zomaar... Door deze manier van marketing ontstaan er waardevolle 1-op-1 relaties tussen consument en merk. De consument voelt zich betrokken (involvement) bij het merk, hij mag immers zelf zijn producten customizen, how awesome is that? Daarnaast zal een consument ook niet zo snel zijn eigen ontworpen product afkraken, wat weer zorgt voor een hogere merkevaluatie. Tenslotte hebben marketeers een grote reclamewapen in handen: trending topics op twitter, traditionele reclames op tv, radio en krant en zelfs speciale campagne websites.


Daarom de vraag aan jullie: zijn wij echt aan de macht als consument?

L.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten