dinsdag 8 maart 2011

Over dwangneuroses en ontploffende klokken


Ik geef het toe: ik heb een dwangneurose. Ik houd nou eenmaal van een strikt geordend bureau, zo dient het groene pennenbakje exact tegen de rand van de linkerhoek te worden geplaatst, het notitieblok moet op mijn lampenvoet staan en oh wee als mijn laptop niet exact in het midden van het bureaublad staat. Op zich is mijn dwangneurose geen probleem, ik word er zelf rustig van en val er tegelijkertijd niemand mee lastig....

Toch zijn er altijd mensen die drang hebben om de effecten van hun dwangneurose met de rest van de wereld te delen. En welk medium dient hier nou beter voor dat het wereldwijde web. Op Tumblr is er inmiddels een hele clan met bloggers ontstaan met allemaal dezelfde fetish voor orde. Grote aanvoerder van de stroom is het populaire blog: Things Organized Neatly, waar M. en vele andere al eerder over schreven. Naast obsessief geordende dingen, vaak ingedeeld op thema, haalt deze blogger ook graag dingen uit elkaar of laat ze ontploffen voor de camera ('dissambled objects'), van telefoon tot printer tot wekkerradio: hoe meer onderdeeltjes hoe beter. Ook het art en design blog Fubiz besteedt deze week aandacht aan deze nieuwe trend en verblijden ons met een mooie fotoserie van de Canadese kunstenaar Chris Todd McLellan. Of McLellan ook de grote man is achter de Tumblr pagina Things Organised Neatly blijft echter een groot geheim....
Werken (by JB Fortuna)

Een ding is wel zeker: het levert mooie plaatjes op. Hieronder een paar voorbeelden.
Meer via Fubiz, McLellan's eigen site (onder New Work) of de Things Organized Neatly pagina.

Lekker tekenen (by Thingsorganizedneatly)
BOEM klok (by Todd McLellan)

Toch mooi dat iemand anders zijn fetish zulke mooie beelden oplevert, misschien moet ik ook maar eens een paar fototjes gaan maken.

Geniet van de zon,
L. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten