zaterdag 11 december 2010

Music matters

Back in the day kraakte het ouderwets lekker als er een weer eens een grammofoonplaat op de platenspeler werd geplaatst. Wanneer tegenwoordig een vintage geluidje aan het begin van een clip of plaat wordt toegevoegd, kun je er donder op zeggen dat je eerst het landen van de naald op de zwarte vinyl schijf hoort, alvorens het gekraak overgaat in de eerste tonen. Deze 12 inch nostalgie lijkt, nu de meeste DJ's die tot enige tijd geleden nog vooral met vinyl draaide, maar overstappen op laptops, vrijwel vergane glorie. Hoewel er nog steeds liefhebbers zijn, platenspelers verkocht worden en zelfs nieuwe LP's vervaardigd, ontwikkelt ook de muziekindustrie zich in rap tempo. 

Eerder noemde we al Kickstarter en Sellaband, die het crowdsourcing principe hanteren. Dit is echter puur de muziekindustrie die op de schop gaat. Alle randzaken, zoals het uitzenden, kopen, downloaden en mediadragers, zijn aan minstens net zo veel verandering onderhevig. De lieflijk korrelige AM en zuiverder FM zenders die nog steeds volop in gebruik zijn, lijken langzaam terrein in te leveren. Het is niet voor niets dat je tegenwoordig alle zenders online kunt luisteren. Verder nog dat de websites van de radiozenders zelf, gaat bijvoorbeeld Nederland.fm, die een overzicht biedt van zenders. Niet alleen in Nederland, maar ook BelgiĆ«, Spanje, Zweden en zelfs India.fm zijn inmiddels beschikbaar. Overigens ook via iPhone. 

Een andere toepassing is Spotify. Deze applicatie biedt een scala aan muziek, laat je afspeellijsten maken en delen, kan muziek aanraden aan de hand van je smaak, tracks offline afspelen, heeft een gratis en twee betaalde versies en ook beschikbaar op mobiel. Wanneer je je abonneert op afspeellijsten van anderen, kom je aardig in de buurt van het idee achter radiozenders, zij het zonder klets- en reclamebreaks (bij de betaalde versies). Misschien is dat dan weer de kracht van de radio. Naast het muzikale ook het informatieve aspect, of het stukje entertainment wat hier vaak aan gekoppeld is. 

Online gaat het helemaal als een trein. Last.fm is zo'n voorbeeld. Of het Neerlandse bodem afkomstige 22tracks. Sinds ruim een jaar kun je hier op genre selecteren, waarna er een lijst van 22 nummers, geselecteerd en regelmatig ververst door professionals uit de muziekwereld, voor je klaar staat. Scheelt ons weer uitzoeken wat de hot tracks op world, jazz of latin zijn. Nog zo'n pareltje van Nederlandse bodem en sinds een maand of 4 beschikbaar, is shuffler.fm. De makers van het compleet mislukte Twones lijken een succesvoller concept te hebben ontwikkeld. Je kiest ook hier een genre en vervolgens komen er allerlei nummers voorbij van verschillende muziekblogs. Op den duur zullen reclame, premium accounts en koppelingen met andere toepassingen geld moeten genereren. Eigenlijk een online Spotify. 

L.'s liefdevolle blik op Concerto dreef me naar mijn platenverzameling. Het stukje infotainment wat op de achtergrond uit de radio komt, zal weldra plaats maken voor de volle klanken van een CD. In mijn beleving kan zelfs het Sonos systeem nog niet aan de kwaliteit van een LP/CD voldoen. Wanneer ik op play druk en het boekje voorzichtig uit de jewel case wurmel, klinken de eerste tonen. Misschien zijn de verzamelaars en kopers van de ronde muziekdragers een uitstervend ras of staan ze volgens boze tongen niet open voor ontwikkeling, het warme gevoel na aanschaf van het schijfje en het bijna niet kunnen wachten om het nieuwe album aan te zetten wanneer je je op de fiets door de kou naar huis snelt. Daar kan geen download tegen op. 

A.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten